Simpoziumas „Apie hibridines prigimtis” Nidoje atveria gamtų panoramas
Liepos 23–25 d. VDA Nidos meno kolonijoje vyksiantis 6-asis interformato simpoziumas „Apie hibridines prigimtis” (Hybrid Natures) į dviejų parų bendruomenę suburs daugiau kaip 35 menininkus, mokslininkus, kuratorius, rašytojus ir architektus. Šiemet čia kviečiama apmąstyti ir patirti hibridinius būvius, prigimtis ir peizažus Nidoje. Jei Kuršių nerija atmintyje iškyla kaip gamtos idealas, vertėtų vėl atsiversti filosofo ir sociologo Bruno Latouro esė „Mes niekada nebuvome modernūs” (1991). Sekant joje išguldytas mintis, tampa neįmanoma gamtos atskirti nuo kultūros, visuomenės nuo technologijų, meno nuo mokslo, politikos nuo natūralių dėsnių, kadangi kiekvienas naujas mėginimas išgryninti šias kategorijas gimdo tik dar daugiau naujų hibridų. Kuršių nerija yra vienas jų: hibridišką jos kūną sudaro tiek gamta, tiek ir kultūra – technologijų pagalba jau šimtmečius čia sodinami miškai ir formuojamas reljefas, o prie to prisijungia ir povandeninės būtybės – hibridai, gaminantys energiją kapitalo ir politikos koncernams / koncentratams. Simpoziume per pasivaikščiojimus, garsus, performansus, kolektyvinius skaitymus ir paskaitas bus sutinkami įvairūs mišrūnai, skirtingos planktono rūšys, vabalai kaip medijos, įvairiarūšiai geologiniai būviai ir kiberbiologiniai kūnai bei apčiuopiamos skaitmeninės erdvės. Pirmąją simpoziumo dieną dalyviai ners į mišrius marių ir jūros susitikimo vandenis įžanginėje hidrobiologijos profesoriaus Artūro Razinkovo-Baziuko paskaitoje, kurią savitai pratęs kuratoriaus ir rašytojo Valentino Klimašausko filmo „Planktono teorija” peržiūra ir diskusija. Giliau į geologinius sluoksnius gręšis architektų Jurgos Daubaraitės ir Jono Žukausko pranešimas „Minčių stratigrafija, kerno pavyzdžiai iš Baltijos paviljono”, pateikiantis būdą į teritorijų, regionų ir valstybių vientisumus ir skirtumus žvelgti ne per politinę ar tautinę prizmę, bet per geologinius ir infrastruktūrinius ypatumus. Prieš parodos „Hibridiniai peizažai” atidarymą dalyviai ir vėl sugrįš prie jūros, tik šį kartą tiesiogiai: čia juos pakvies net du – menininkų Kiros O’Reilly bei Ernest Truly kartu su Nastja Säde Rönkkö – kūno ir jūros santykio bei ribų tarp jų nagrinėjimui skirti performansai. Liepos 23-osios vakare (18.00 val.) atsidarysianti paroda „Hibridiniai peizažai” papildys simpoziumo programą aštuonių menininkų ir jų kolektyvų darbais, eksponuojamais naujoje Nidos meno kolonijos parodinėje erdvėje. Atidarymo programą lydės menininkų Distruktur (BR/DE) 16mm filmo „Keliautojo širdyje” (20 min.) peržiūra (18.30 val.) ir Norman Orro (EE) performansas-koncertas „Muzika tavo augalams” (18.30 val.). Antroji diena po pasivaikščiojimo-diskusijos po ekspozicinę erdvę su parodos „Hibridiniai peizažai” dalyviais, iš biologinių ir geologinių sluoksnių kryps į skaitmeninius hibridiškumus menininko Viktoro Timofejevo ir kompozitoriaus, dizainerio Normano Orro pranešimuose. Skaitmeninės erdvės maišysis su kūnų choreografija, o sapniškos būsenos – su fikcinio kvantinio interneto muziejaus kambariais. Vakarop dalyviai paliks meno koloniją ir, sekdami paskui menininką Kuai Shen, įžengs į kitą – skruzdžių – koloniją. Menininkas papasakos apie vietinių skruzdžių socialinius ypatumus. Vakarą užsibaigs Valentino Klimašausko kuruojama susitikimų serija „Visi skaito!” Tai asmeninis-kolektyvinis skaitymas Nidos kopose, kai kiekvienas bus kviečiamas atsinešti ir gyvai perskaityti sau įdomų, svarbų, o gal atsitiktinį tekstą arba jo ištrauką fosilijų tema. Simpoziumas persiris ir į pirmadienį, kurio rytą tyrėjas ir kuratorius Christophe Leclercq skaitys pranešimą „Link hibridiškumo… ir anapus jo! Kodėl mums reiktų „perkrauti” modernybę”, taip ne užbaigdamas, o atverdamas šio simpoziumo dalyvių mintis. Tarp šeštojo simpoziumo dalyvių – tyrėjas ir kuratorius Christophe Leclercq (FR), Baltijos paviljono Venecijos architektūros bienalėje ko-kuratoriai ir architektai Jurga Daubaraitė ir Jonas Žukauskas (LT), performanso menininkė Kira O’Reilly (UK/FIN), skaitmeninę erdvę su fizinę maišantis menininkas Viktor Timofeev (LV/USA), kompozitorius ir dizaineris Norman Orro (EE), kuratorius ir rašytojas Valentinas Klimašauskas (LT), su skruzdėlėmis dirbantis menininkas Kuai Shen (EC/DE), hidrobiologijos profesorius Artūras Razinkovas-Baziukas (LT) ir kiti. Kuratoriai: Vytautas Michelkevičius ir Pakui Hardware. Simpoziumo programa (išskyrus maitinimą) atvira visiems. |