XLVII festivalis „Klaipėdos muzikos pavasaris“: programa
Klaipėdos koncertų salėje kiekvieną balandį vyksta seniausias Lietuvos akademinės muzikos festivalis „Klaipėdos muzikos pavasaris“, gyvuojantis nuo 1976 m. Festivalio programa pirmenybę teikia stambių orkestrinių žanrų pristatymui, jame pasirodo aukščiausio meninio lygio simfoniniai ir kameriniai orkestrai. 2022 m. balandžio 2–29 d. klausytojai ir vėl kviečiami pasigėrėti didingu klasikos skambesiu. FESTIVALIO PROGRAMABalandžio 2 d. 18.30 val. OPERA-MONODRAMA „TUŠČIOS VALANDOS“ Kompozitorius Ricardo Llorca Klaipėdos kamerinis orkestras, meno vadovas Mindaugas Bačkus Vokalinis ansamblis „Singchronize“, meno vadovas Egidijus Kaveckas Solistė Agnė Stančikaitė (sopranas) Aktorė Monika Valkūnaitė Gaivilė Simaitytė (fortepijonas) Dirigentas Alexis Soriano (Ispanija) Režisierė Loreta Vaskova Kostiumų dailininkė Žaneta Černė Vaizdo projekcijų autorius Rimas Sakalauskas. „Tuščios valandos“ / “The Empty Hours” – tai ispanų kompozitoriaus Ricardo Llorcos opera-monodrama apie vienišą moterį, turinčią priklausomybę nuo interneto ir gyvenančią savo fantazijų pasaulyje. Tai bandymas tyrinėti išsivysčiusių Vakarų šalių visuomenėse paplitusią psichologinę būklę – vieną skausmingiausių išgyvenimų, kuriuos tenka patirti šiandienos žmogui – vienišumą ir vis stiprėjantį tuštumos pojūtį. Opera „Tuščios valandos“ atspindi neblėstantį kompozitoriaus domėjimąsi tradicinių komponavimo technikų ir šiuolaikinės muzikos elementų derinimo galimybėmis. Įkvėpimo kūrinio teminei medžiagai ir struktūrai R. Llorca sėmėsi iš italų ir ispanų renesanso muzikos bei XVII a. operų rečitatyvų, jungiamų su šiuolaikiškesne muzikos kalba. Operos siužetas pagrįstas tikra istorija, nutikusia Niujorke. Kūrinys gali būti suvokiamas tiek kaip tradicinis, tiek kaip modernus veikalas. Tai daro jį suprantamesnį platesnei klausytojų auditorijai. Operoje atskleidžiamas visuomenės susiskaldymas, izoliacija ir technologinę pažangą lydintis tapatybės praradimas – itin aktualios dabarties visuomenės temos. Vienišos moters asmenybės dvilypumą sustiprina režisierės Loretos Vaskovos sprendimas, kai solistės partija – dainuojamoji ir kalbamoji – padalinama dviem atlikėjoms – sopranui (Agnė Stančikaitė) ir aktorei (Monika Valkūnaitė). Operos pastatymą inicijavo žymus lietuvių kilmės ispanų dirigentas, New York Opera Society meno vadovas Alexis Soriano, anksčiau dirigavęs keliems šio kūrinio pastatymams. Kūrinio lietuviška premjera įvyko 2020 m. rugsėjo 17 d. festivalyje „Permainų muzika”. Bilietai – 15,20 Eur Balandžio 7 d. 18.30 val. TRIMITO SKRYDIS Muzikinė edukacinė pasaka visai šeimai Valstybinis pučiamųjų instrumentų orkestras „Trimitas“, vadovas Antanas Kučinskas Vyr. dirigentas Leif Karlsson Režisierė ir scenarijaus autorė Birutė Mar Dailininkė Indrė Pačėsaitė Vaizdo projekcijų autorius Karolis Bratkauskas Lėktuvo pilotai: Aleksas Kazanavičius (aktorius), Tadas Šileika (dirigentas) Muzikinėje pasakoje „Trimito skrydis“ jaunieji klausytojai bus supažindinami su pasaulio muzika. Salė virs lėktuvu, o publika – jo keleiviais. „Šiame spektaklyje norime parodyti, kokia spalvinga, įvairialypė ir plati yra pasaulinės muzikos paletė, – pasakoja režisierė B. Mar. – Dar prieš spektaklį veiksmas primena keleivių įlaipinimą į lėktuvą. Įleidžiantys į salę tikrina keleivių bilietus, prie durų sukiojasi stiuardesės, įrengtas patikros postas, kabo užrašas „Trimito oro linijos“. Žiūrovams renkantis, pasigirsta garso įrašai, kokius įprastai girdime tik oro uostuose: „Dėmesio dėmesio, keleivis Mr…., skrendantis lėktuvu „Trimito miestas“ – Madagaskaras, prašome skubiai prieiti prie aštuonioliktų vartų“ ir pan.“ Muzikinis „Trimito oro linijų“ lėktuvas drauge su spektaklio klausytojais pirmąsyk leidžiasi į neįprastą skrydį aplink Žemę. Drauge su skrydžiui diriguojančiais muzikinio lėktuvo pilotais Rainaru ir Vizaru bei stiuardesėmis jie apkeliauja pasaulio žemynus ir šalis, išgirsta įvairių kraštų muziką, pasiekia tolimąją Antarktidą ir net Mėnulį. Ieškoję, kur gyvena vėjas, sapnai ir mintys, keliautojai sugrįžta namo į Žemę ir supranta, koks nuostabus yra mūsų gimtasis kampelis! Bilietai – 9,20 Eur Balandžio 10 d. 19 val., Klaipėdos Šv. Pranciškaus Asyžiečio koplyčia SEPTYNI PASKUTINIAI KRISTAUS ŽODŽIAI Klaipėdos kamerinis orkestras Meno vadovas Mindaugas Bačkus Programa: Joseph Haydn „Septyni paskutiniai Jėzaus Kristaus žodžiai ant kryžiaus“. Verbų sekmadienį, prieš prasidedant Didžiajai Velykų savaitei, Klaipėdos Šv. Pranciškaus Asyžiečio koplyčioje suskambės šiam laikotarpiui labiausiai tinkanti muzika. Kartu paklausykime ir apmąstykime Klaipėdos kamerinio orkestro atliekamus Josepho Haydno „Septynis paskutinius mūsų Išganytojo žodžius ant kryžiaus“. Kompozitorius šį kūrinį sukūrė Kadiso (Ispanija) katedros kardinolo prašymu Didžiojo penktadienio bažnytinei liturgijai. Kūrinyje turėjo būti septynios dalys, atliekamos pakaitomis su priešmirtinius Kristaus priesakus aiškinančio vyskupo pamokslu. Muzika turėjo sustiprinti kiekvieno iš septynių „žodžių“ emocinį poveikį. Taip atsirado J. Haydno kūrinys, kuris sulaukė didelio pasisekimo, tad kompozitorius netrukus jį adaptavo įvairioms atlikėjų sudėtims. J. Haydno „Septyni paskutiniai Jėzaus Kristaus žodžiai“ susideda iš įžangos, septynių sonatų ir finalo. Kiekviena iš sonatų atitinka septynias Jėzaus ištartas frazes. Šios septynios meditacijos simbolizuoja tikėjimo kelionę, prasidedančią atleidimu ir pasibaigiančią susiliejimu su Dievu. Kompozicija keri muzikos grožiu ir gelme. Ji kviečia klausytojus stabtelėti ir pagalvoti apie tikėjimą, gyvenimo prasmę ir tikrąsias tiesas. Klausantis šios muzikos galima giliau pajusti ir apmąstyti ne tik Kristaus, bet ir kasdienybėje mūsų ištariamų žodžių prasmę. Nemokamai Balandžio 12 d. 18.30 val. „O‘MODERNT“ SUJUNGIA SENA IR NAUJA Orkestras „O‘Modernt“ (Švedija) Meno vadovas, dirigentas ir solistas Hugo Ticciati (smuikas, Jungtinė Karalystė–Švedija) Programa: Hildegard von Bingen, Henry Purcell, Ludwig van Beethoven, Benjamin Britten, Arvo Pärt. Praeitis yra neišsemiamas įkvėpimo šaltinis bet kurios srities menininkams. „O‘Modernt“ savo programose stengiasi kuo išmoningiau atskleisti meninius ryšius tarp to, kas sena ir nauja – laikui nepavaldžią meninę raišką. Vadovaujami smuikininko Hugo Ticciati, dešimt kameriniame orkestre „O‘Modernt“ griežiančių aukščiausio lygio stygininkų iš visos Europos atlieka eklektiškas, nekonvencionalias programas, kuriose dera viduramžių motetų aranžuotės, Bacho, Weberno ir „Metallica“ kūriniai. Orkestras dažnai bendradarbiauja su tokiais žinomais solistais kaip Evelyn Glennie, Stevenas Isserlis, Anne Sofie von Otter ir Nilsas Landgrenas, taip pat su kitais džiazo muzikantais, reperiais, choreografais, akmenų balansavimo entuziastais ir daugybe kitų įvairiausių sričių menininkų. Per pastarąjį dešimtmetį orkestras užsitarnavo solidžią tarptautinę reputaciją kritikų itin palankiai įvertintais pasirodymais Londono „Wigmore Hall“, Berlyno „Konzerthaus“, Vienos „Musikverein“ ir Amsterdamo „Muziekgebouw aan‘t IJ“. Tarp neseniai įvykusių ir būsimų orkestro pasirodymų galima paminėti koncertus Kelno ir Hamburgo Elbės filharmonijose, Stokholmo „Berwaldhallen“ ir Vilniaus Valdovų rūmuose. Orkestro įkūrėjas H. Ticciati garsėja intelektualiu požiūriu į muzikavimą, kurį sieja su literatūra, filosofija ir netgi meditacija, o kompozitorius Arvo Pärtas šį kūrybingą atlikėją apibūdino kaip žmogų, turintį retą sugebėjimą perteikti muzikos gelmę. Garsiojo estų kompozitoriaus muzika skambės ir būsimoje H. Ticciati bei jo kolektyvo programoje Klaipėdos koncertų salės ir Lietuvos nacionalinės filharmonijos scenose. Bilietai – 19,20 Eur Balandžio 21 d. 18.30 val. „THE KING’S SINGERS“ IR JŲ ŠEDEVRAI Vokalinis ansamblis „The King’s Singers“ (Jungtinė Karalystė): Patrick Dunachie, Edward Button (kontratenorai), Julian Gregory (tenoras), Christopher Bruerton, Nick Ashby (baritonas), Jonathan Howard (bosas) Programa: György Ligeti, Luciano Berio, Geoffrey Poole, Judith Bingham, Bob Chilcott, Giancarlo Menotti, Stanley Glasser, Paul Drayton, Willian Byrd, Clément Janequin. Džiugi žinia vokalinio meno gerbėjams: pirmąkart Klaipėdoje koncertuos vokalinis ansamblis „The King’s Singers“! A cappella (be pritarimo) dainuojantis kolektyvas šiandien žinomas visame pasaulyje. Jo biografija prasidėjo 1968 metais, šešiems Kembridžo karališkojo koledžo studentams choristams susibūrus į ansamblį, kuris netrukus išgarsėjo ne tik Anglijoje. Gastrolių turas po Australiją ir Naująją Zelandiją pradėjo „The King’s Singers“ tarptautinę karjerą. Pasipylė kelionės po Europą, Pietų Afriką, Kanadą ir JAV. Kad ir ką dainuotų „The King’s Singers“ nariai – premjerinį opusą, liaudies dainą ar populiarią aranžuotę, jie stengiasi tai atlikti kuo emocingiau ir spalvingiau. Ansamblio atlikimo menas sudomino ir žymius mūsų laikmečio kompozitorius Krzysztofą Pendereckį, Luciano Berio, György Ligeti bei kitus, sukūrusius jam per 200 kūrinių. Didžioji dalis specialiai ansambliui sukurtų vokalinių kompozicijų skambės ir Klaipėdoje. Koncerto programą kolektyvas apibūdina taip: „Mes pasakojame istorijas per muziką. Mūsų muzikos biblioteka, kurioje saugomos pačios įvairiausios istorijos, mums yra didžiausias lobis. Čia tarp tūkstančių dainų yra keli šimtai originalių kompozicijų, sukurtų specialiai mums per visą ansamblio gyvavimo istoriją. Dauguma jų pasakoja nuostabias, įkvepiančias, smagias istorijas, kurioms muziką sukūrė vieni iškiliausių praėjusio šimtmečio kompozitorių. Šioje programoje norime su publika pasidalyti keliais mėgstamiausiais kūriniais, pagimdytais nuostabiausių pasaulio muzikinių protų.“ Šiuolaikiniai opusai būsimoje programoje darniai susipins su Renesanso kompozitorių muzika, nuo pirmųjų ansamblio gyvavimo metų tapusia jo išskirtine vizitine kortele. Bilietai – 19,20 Eur Balandžio 22 d. 18.30 val. MUZIKOS RITERIAI IR DAMOS Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, meno vadovas ir vyr. dirigentas Modestas Pitrėnas Solistas Sergej Krylov (smuikas, Italija–Lietuva) Dirigentė Giedrė Šlekytė Programa: Sergej Rahmaninov, Sofija Gubaidulina. „Baltijos šalys nepaliauja mūsų stebinti išskirtinėmis ir ryškiomis meninėmis asmenybėmis!“ – taip užsienio spaudoje pristatoma jaunosios kartos lietuvių dirigentė Giedrė Šlekytė, kurį laiką buvusi Klagenfurto miesto teatro orkestro pirmąja kapelmeistere, o šiuo metu einanti Linco Brucknerio orkestro pagrindinės kviestinės dirigentės ir Bavarijos valstybinio teatro muzikos asistentės pareigas. Su G. Šlekytės diriguojamu Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru muzikuoja Lietuvos kamerinio orkestro meno vadovas ir dirigentas, smuikininkas Sergejus Krylovas. Kunkuliuojantis muzikavimas, intensyvus lyriškumas ir kerintis garso grožis – tai savybės, užtikrinančios šio smuikininko vietą tarp žymiausių šiandienos atlikėjų. „Sergejus Krylovas užhipnotizavo klausytojus, grieždamas su pastangų nereikalaujančiu lyriškumu, nepaprastu grakštumu ir gyvu garsu, būdingu geriausių smuikininkų sėkmingiausiam grojimui“, – rašė „The Times“. S. Krylovas su orkestru atliks Sofijos Gubaidulinos „Offertorium“, kuris, griežiamas Gidono Kremerio ir jam dedikuotas, šiai vienai žymiausių rusų–totorių kilmės kompozitorių atnešė pasaulinį pripažinimą. Kitoje koncerto dalyje Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras gros Sergejaus Rachmaninovo Pirmąją simfoniją. Kompozitoriui išvykus gyventi į užsienį, simfonijos rankraštis dingo, tačiau vėliau partitūra buvo atkurta. Taip Pirmoji simfonija sugrįžo į pasaulio koncertų sales. Bilietai – 19,20 Eur Balandžio 24 d. 19.00 val., Šv. Pranciškaus Asyžiečio koplyčia ATVELYKIO KONCERTAS Kauno pučiamųjų instrumentų orkestras „Ąžuolynas“, vyr. dirigentas Giedrius Vaznys Klaipėdos choras „Aukuras“, meno vadovas Alfonsas Vildžiūnas Dirigentas Giedrius Vaznys Programa: Jacob de Haan, Frank Ticheli, Georg Friedrich Händel, Teodoras Brazys, Zita Bružaitė, Franz Karl Praßl, Henryc Jan Botor. Atvelykio sekmadienį dviejų mūsų šalies miestų kolektyvus sujungs prisikėlimo nuotaika ir sakralinė muzika. Klaipėdos choras „Aukuras“ (meno vadovas ir dirigentas Alfonsas Vildžiūnas) ir Kauno pučiamųjų instrumentų orkestras „Ąžuolynas“ (vyr. dirigentas Giedrius Vaznys) kvies išgirsti ir pajausti atsinaujinimą su sakraline muzika, kuri skleisis po Klaipėdos Šv. Pranciškaus Asyžiečio koplyčios skliautais. Koncerte diriguos abiejų miestų publikai pažįstamas jaunosios kartos dirigentas Giedrius Vaznys. Du kolektyvai kartu parengė programą, kurioje pakiliai ir viltingai skambės nyderlandų kompozitoriaus Jacobo de Haano „Missa brevis“. Koncerto metu girdėsime pluoštą užsienio ir lietuvių autorių giesmių, kurias vainikuos populiarioji „Amazing Grace“ („Dangaus malonė nuostabi“). Visame pasaulyje šiandien populiarią giesmę prieš kelis šimtmečius sukūrė Johnas Newtonas, o jos pagrindu amerikiečių kompozitorius Frankas Ticheli sukomponavo kūrinį pučiamųjų instrumentų orkestrui. „Tikiu, kad muzika gali nuvesti mus ten, kur vien žodžiai negali“, – sako Frankas Tichelis, tarsi dar kartą liudydamas apie magiškas muzikos kryptis ir kviesdamas sekti keliais, kuriuose Velykų muzika bus kaip atokvėpio stotelės, telkiančios prisikelti ir atsinaujinti. Nemokamai Balandžio 29 d. 18.30 val. KLAIPĖDOS KAMERINIS ORKESTRAS IR DOMENICO NORDIO Klaipėdos kamerinis orkestras, meno vadovas Mindaugas Bačkus Dirigentas ir solistas Domenico Nordio (smuikas, Italija) Programa: Niccolo Paganini–Domenico Nordio, Niccolo Paganini–Giedrius Kuprevičius, Ermanno Wolf-Ferrari, Roberto Solci, Dag Wiren, Arvo Pärt. Klaipėdos kamerinis orkestras nuolat bendradarbiauja su įkvepiančiais atlikėjais iš viso pasaulio. Festivalį vainikuojančioje programoje kolektyvas tęsia kūrybinę partnerystę su italų smuiko virtuozu Domenico Nordio. Pasak orkestro meno vadovo Mindaugo Bačkaus, „bendradarbiavimas su išskirtiniais styginių instrumentų atlikėjais itin svarbus kamerinio orkestro tobulėjimo parametras, juk būtent smuikininkai, altininkai, violončelininkai gali ne tik daugiausiai papasakoti apie mūsų amatą, bet ir duoti naudingų ir vertingų patarimų atlikimo technologijų, instrumento valdymo bei interpretacijų srityse. Štai kodėl ilgalaikė draugystė su kai kuriais iš solistų mums tokia svarbi. Vienas jų yra išskirtinis italų smuikininkas Domenico Nordio, pirmasis ir vienintelis italas, 1988 m. pelnęs Europos „Grand Prix“ apdovanojimą, nuolat koncertuojantis prestižinėse pasaulio koncertų salėse – Milano „La Scalla“, Niujorko „Carnegie Hall“, Londono „Barbican Center“ ir daugelyje kitų. Jo atlikimo maniera pasižymi išskirtiniu virtuoziškumu, o begalinis technologinis pedantizmas ir noras kolegiškai dalintis savo menine patirtimi paverčia jį mūsų nuolat laukiamu ir labai vertinamu scenos partneriu ir kolega“. Klaipėdos kamerinio orkestro meistriškumas, kūrybinė energija ir polėkis kaskart nustebina publiką netikėtais eksperimentais, įdomiomis klasikos ir šiuolaikinių autorių kūrinių interpretacijomis. Dažnas atvykęs kartu su orkestru pasirodyti atlikėjas maloniai nustemba, kokio aukšto lygio kolektyvas yra įsikūręs Lietuvos uostamiestyje. Tikimės, kad trečiasis D. Nordio ir klaipėdiečių orkestro susitikimas scenoje vėl skleis emocionalaus ir užburiančio muzikavimo kibirkštis. Bilietai – 15,20 Eur Išsamiau apie festivalį, taikomas nuolaidas – www.koncertusale.lt |