LIETUVIŠKO DIZAINO DEŠIMTUKAS: MUZIKA
Muzika ir dizainas yra artimesni negu atrodo iš pirmo žvilgsnio ar pirmo garso, o lietuvių dizaineriai kuria inovatyvius produktus, leidžiančius girdėti muziką visam pasauliui. Lietuvių sukurtas ACME ausines gali nusipirkti kad ir būdamas Amerikoje, o štai Suomijoje lietuvis kuria naujausius grotuvus išmaniesiems telefonams NOKIA. Tuo metu jaunieji Vilniaus dailės akademijos dizaino studentai treniruoja ausis, kurdami XXI amžiaus patefonų, garso kolonėlių, muzikos instrumentų dizainą, interjero erdves spalvina interaktyviais garsų žaidimais, o radijo aparatą priverčia šviesti… Tarp viso to įsipaišo ir postmoderni grojanti saliamio dešra. 01 Aistės Jakimavičiūtės ir Jono Lekevičiaus interaktyvus muzikinis kubas „Sound Shapes“ Grafinio dizaino studentai Aistė Jakimavičiūtė ir Jonas Lekevičius sukūrė muzikinį kubą „Sound Shapes“ – stilingą interaktyvų interjero objektą, leidžiantį žaisti ir kurti garsus. Šiame žaidime nėra laimėtojo ar pralaimėtojo: prie stalo priėję žaidėjai stumdo stiklines figūrėles, stalas atpažįsta šių judėjimą ir šitaip gyvai kuriama unikali muzikos kompozicija. Muzika tampa universalia kalba, kurią supranta ir patiria visi. Ant šviečiančio stalo yra dvi neaktyvios zonos, kuriose išdėliota po aštuonias figūrėles – žaidimas subalansuotas dviem žaidėjams, tačiau žaisti, žinoma, gali ir visa kompanija. Jei kažkuri figūrėlė įstumiama į vidurį, stalas atpažįsta specialų kodą jos apačioje ir įjungia jį atitinkantį garsą. Šitaip stumdant visas 16-a figūrėlių, galima žaisti be galo ilgai, ir muzika visada skambės patraukliai. Kompozitoriai Domas Strupinskas ir Paulius Kilbauskas sukūrė 16-os garsų rinkinį, kuriame visi garsai tarpusavyje labai gerai dera, kad ir kaip stumdytum figūrėles. Stale paslėptas tolygus apšvietimas, aukštos raiškos vaizdo kamera ir kompiuteris, gyvai analizuojantis gaunamą vaizdą. Naudojamos „Unity“ ir „Vuforia“ programos ir pačių kubo autorių sukurta programinė įranga, kuri atpažįsta kodus ir pagal tai valdo muzikos kanalus, ritmą, filtrus. Stalo paviršius – pieno atspalvių organinis stiklas, išskaidantis visą vaizdą, kuris yra kiek nutolęs nuo pačio paviršiaus, todėl figūrėlės atpažįstamos būtent tada, kai žaidėjas jas padeda. Figūrėlių kodams ir kubo sieninėms dekoracijoms panaudoti motyvai, įkvėpti XVIII amžiaus vokiečių fiziko ir muziko Ernsto Chladni darbų. „Šis mokslininkas pritvirtino metalinę plokštelę prie fiksuotu dažniu vibruojančio strypo, ir, pabėręs ant plokštelės miltų, pastebėjo, kad susidaro raštai, kurie priklauso nuo vibravimo dažnio. Pagrindinis „Sound Shapes“ identiteto motyvas taip pat yra nesibaigiantis raštas, kuriuo padengtos kubo sienos. Šį raštą iš paskirų komponentų generuoja mūsų sukurta programa“, – sako muzikinio kubo autoriai. Interaktyvus kubas „Sound Shapes“ 02 ACME ausinės su mikrofonu MĖNULIS/ MOON Tai ausinės, šiemet iš Miuncheno parsivežusios prestižinį dizaino apdovanojimą „iF design awards“. Nuo 1953 m. Vokietijoje vykstančiame tarptautiniame dizaino konkurse lietuviškos ACME ausinės MĖNULIS susikovė su tokiais savo kategorijos gigantais, kaip „Apple“, „Sony“, „Philips“, HTC įrenginiais. MĖNULIO pojekto autoriai – lietuvių dizainerių komanda Julius Bučelis, korėjietiškų šaknų turintis vilnietis Moses Kang ir Marija Puipaitė. Visi jie ACME kompanijoje kuria urbanistinio stiliaus, novatoriškų produktų liniją „Urban Harmony“, kuriai priklauso ir šios ausinės. Išskirtinė MĖNULIO ausinių savybė – lengva minimalistinė struktūra. ACME dizaineriai tikslingai kūrė jas aktyviai gyvenančiam miesto žmogui, kuriam stilius ir funkcionalumas yra neatsiejama kasdienybės dalis. Tad jos ne tik lengvos, bet ir stilingos bei tvirtos. Ausines sudaro minimalus komponentų skaičius, taip užtikrinant tvirtumą. Pagalvėlės pagamintos iš minkštos medžiagos, tad jas dėvėti malonu net ir visą dieną. Ausinės skleidžia kokybišką 20–20 000 kHz garsą. Garso valdymas ir mikrofonas patogiai sumontuoti ant laido. 03 ACME mini ausinės „Jungle“ Dar viena „Urban Harmony“ šeimos narė – mažoji „Jungle“ ausinių versija, sukurta tos pačios dizainerių komandos: Juliaus Bučelio, Moses Kang ir Marijos Puipaitės. Pernai laukinės mini ausinės gavo „Gero dizaino prizą“, o šiandien jas vos už 34,99 Lt galima įsigyti visur, kur prekiaujama lietuviškais ACME produktais. Pagrindinė šių mini ausinių ypatybė – specialus laido tvarkytuvas, užtikrinantis patogų jo suvyniojimą ir padedantis išvengti erzinančios netvarkos. Ausinių dizainas minimalistinis – vengiama nebūtinų detalių, mat neišsiskiriantiems su muzika itin svarbu patogumas. Konstrukcija – paprasta ir lengva. Ausinės pagamintos iš minkštos elastingos medžiagos. Yra galimybė rinktis iš keturių dydžių bei skirtingų formų kištukų. Stereo kištukas (3,5 mm) – lenktas 90 laipsnių kampu, o tai ypač patogu, kai ausinės laikomos kišenėje. Spalvos: dūmų juodumo, pieno baltumo, dumblo mėlynumo ir koralo raudonumo. 04 Karolio Bakūno ausinės „Reed“ Jaunasis dizaineris Karolis Bakūnas jau kelerius metus nuosekliai dirba viena kryptimi – nagrinėja garso ir dizaino jungtį. Šiuo metu dizaino ir inžinerijos kompanijoje dirbantis Karolis sako, kad jį žavi ne tik audioaparatūra, bet ir prietaisų bei įrenginių dizainas apskritai. Pernai jau matėme Karolio kartu su lietuviškų audioprietaisų gamintoju Tonearms.lt sukurtą šiuolaikinio dizaino lietuvišką patefoną „Reed“. Sekantis žingsnis, vystant „Reed“ prekės ženklą – retrofuturistinės stilistikos ausinių konceptas. „Reed Preciuos“ – tai profesionalios ausinės studijai ir namams, gaminamos tik iš aukštos kokybės medžiagų. Ausinės turi dvi reguliavimo rankenėles šonuose: viena skirta valdyti muziką, kita naudojama kaip garso potenciometras. Garso signalą ausinės gauna kabeliu, tačau jas galima perjungti ir į bevielį režimą. Šitaip ausinės išlaisvinamos nuo laidų ir signalą gauna Bluetooth ryšiu. Ausinių stilistika ikvėpta 8-ojo bei 9-ojo dešimtmečių laikotarpio. Tai pilkų aliuminio panelių, didelių mygtukų, rankenėlių ir rodyklinių indikatorių laikmetis, kai gimė šiandien itin vertinamos hi-fi garso aparatūros dizainas, kuris po truputį grįžta į šiuolaikinio dizaino industriją kaip nauja tendencija. „Reed EQ-X“ – ausinės skirtos tiems, kurie mėgsta išgauti kuo geresnį pasirinkto kūrinio skambesį. Tai ypač praverčia, kai ausinės prijungtos prie grotuvo, neturinčio aukštų, vidutinių ir žemų dažnių reguliavimo. Ausinės suderinamos ir su nešiojamaisiais grotuvais, ir su prabangia garso aparatūra. Ausinių kaušeliai pasukami, todel jas patogu transportuoti. Tai naujų technologijų ir retro dizaino pavyzdys, kurį sukurti Karolį inspiravo tokių legendinių gamintojų kaip danų „Bang & Olufsen“ ir amerikiečių „Harman/Kardon“ audioproduktai, o taip pat ir automobilių dizainas, baldai, architektūra. Beje, Karolis daug dėmesio skyrė ne tik ausinėms, bet ir jų pakuotėms, siekdamas užtikrinti saugų prietaiso transportavimą. Pakuotės vidų sudaro minkštas porolonas, kuris savo dizainu primena paneles, gerinančias akustines patalpų savybes. Tokia pakuote dizaineris parodo, kad gamintojo požiūris į objektą neapsiriboja vien prietaisu. Šios ausinės skirtos išrankiam vartotojui. Karolio teigimu, jos turi patenkinti klausytojų lūkesčius išgirsti tai, ko jie ir tikisi iš muzikos. „Muzikos aparatūra, taigi – ir šios ausinės, yra tarpininkas tarp klausytojo ir muzikos, o kuo geresnis tarpininkas – tuo laimingesnis klausytojas“, – mano jaunasis dizaineris. 05 Karolio Bakūno patefonas „Reed Precision“ Vyresnysis Karolio Bakūno kūrinys specialiai audiožmonėms, kurių venomis teka ne kraujas, o muzika. Gražų, gerai grojantį patefoną su dirželine pavara dizaineris sukūrė kartu su jau minėta kompanija „Tonearms“, kuri gamina tonarmus, tačiau neturi patefono, todėl grotuvas turi perspektyvų būti tobulinamas toliau. Grotuvas projektuotas skatinant vartotoją veikti muzikos skambesį, todėl greičius galima nustatyti rankiniu būdu. Atsižvelgiant į pageidavimus, galima keisti aliuminio ar disko spalvą ir derinti šią prie tonarmo. Tonarmo tvirtinimo sistema – šio grotuvo kertinis akmuo, jos dėka galima naudoti įvairaus ilgio tonarmus, juos tiksliai priderinant prie patefono, sukurto audiofilams, vertinantiems ne muzikos paviršių, o gylį. 06 Dešra CD – „Saliami Postmodern“ Ši dešra jau kiek pastovėjusi (tiesą sakant, jau nuo 2010 m.), bet vis dar atrodo ir skamba gerai. Be to, dar ir ne visi jos ragavo… Dešrą-kompaktinį diską supakavo broliai dizaineriai Praspaliauskai („Mother Eleganza“ kombinatas), o vakuuminės pakuotės viduje galima rasti rūpestingai sumaltą regio muzikos atlikėjo klaipėdiečio Shidlo gabalų kolekciją. Riebu. Daugybės užsienio dizaino ir reklamos tinklaraščių aprašytos ir aprodytos dešros vis dar galima nusipirkti „Amazon“ krautuvėje. Shidlas, „Vaikai“ 07 Tomo Ivaškevičiaus ausinės NOKIA BH 221 www.ivaskeviciustomas.wordpress.com Dizaineris Tomas Ivaškevičius Lietuvoje labiausiai žinomas dėl to, kad jau keletą metų dirba suomių mobiliųjų telefonų giganto NOKIA dizaino departamente. Tomas pasakoja 2010 m. perėjęs į NOKIA Gear dizaino komandą, kur dirbo ties įvairiais projektais, tarp jų – BH mono- ir stereoausinėmis bei kitus audioįrenginiais, kurie papildė ir sustiprino NOKIA produktų UX gretas. Vienas iš paskutiniųjų lietuvių dizainerio projektų Suomijoje buvo BH stereo grotuvas, skirtas klausytis muzikos ir kalbėtis telefonu per ausines. Šis novatoriško dizaino, penkių spalvų opcijų išmaniesiems telefonams skirtas NOKIA grotuvas – neblogas konkurentas „Apple“ kuriamiems populiariesiems iPod grotuvams. Nokia Stereo Bluetooth grotuvas BH-221 08 Aleksandros Farigos daugiafunkcis radijo šviestuvas LIGHTSOUND LIGHTSOUND – mobilus asociatyvus šviestuvas su integruotu radijo imtuvu. Šviesos intensyvumas bei radijo imtuvo garso lygis reguliuojami atskirai. Šviestuvas yra įkraunamas, todėl gali būti naudojamas lauke. Tokio daugiafunkcinio šviestuvo srauto intensyvumas reguliuojamas ekvalaizerio principu. Už tai Vilniaus dailės akademijos studentės Aleksandros Farigos sukurtas daugiafunkcinis grojantis ir šviečiantis prietaisas šiemet laimėjo „Gero dizaino prizą“. 09 Rapolo Gražio elektrinės gitaros projektas LAVA LAVA – belaidė gitara, inspiruota klasikinių bei Rytų šalių etnoinstrumentų, kartu derinant ergonomiškas formas. Ją sukūrė dizaineris Rapolas Gražys, šiemet baigęs Vilniaus dailės akademiją, tačiau jau susirinkęs nemažai įvairių dizaino prizų. Rapolas sako, kad tai instrumentas, įkūnijantis moderniąją klasiką. Gitara maksimaliai suploninta: ploniausia korpuso vieta yra vos 12 mm storio, storiausia – 36 mm. Svoris siekia 3 kg. Laidas, įmontuotas gitaros dirže, nerizikuoja būti ištrauktas pasirodymo įkarštyje. Be to, pats laidas jungiamas į galinę korpuso pusę, paliekant priekį nepekrautą. 10 Povilės Šlepetytės high-end klasės garso kolonėlės KYBO Dar vienas kūrinys iš lietuviško prekės ženklo „Reed“ daržo. Šį kartą garso kolonėlės KYBO, kurias sukūrė Vilniaus dailės akademijos dizaino studijas ką tik įveikusi Povilė Šlepetytė. Už šį diplominį darbą ji šią vasarą laimėjo pagrindinį produkto ir industrinio dizaino kategorijos prizą konkurse „Jaunojo dizainerio prizas 2014“. High-end klasės garso kolonėlių projekto idėja įkvėpta garso nesvarumo ir abstraktumo alegorijos. Jungiant skirtingas medžiagas ir pakabinant kolonėlę, vibracijos praranda inerciją ir visiškai nuslopsta prieš pasiekdamos pagrindą, ant kurio stovi kolonėlė. |