Klaipėdos koncertų salė: rudens sezono programa
Klaipėdos koncertų salė (Šaulių g. 36, Klaipėda) rudens sezonui parengė spalvingą repertuarą, kuriame – net šešiolika koncertų: įvairiam skoniui, kaitinančių ir gaivinančių, romantiškų ir žaismingų… 2018 m. spalio–lapkričio repertuaras
Ar esate girdėję apie tokį instrumentą eufonija? Kaip ji atrodo ir kaip skamba? Kaip skamba fleita, klarnetas ar akordeonas turbūt jau esate girdėję, bet kaip jie dera kartu su varinių pučiamųjų kvintetu? Ar galite įsivaizduoti gitarą ar mušamųjų instrumentų ansamblį, akompanuojant brass kvintetui? Nauja programa „Skambėk su kvintetu” pristatys gabiausius Klaipėdos ir Vakarų Lietuvos regiono moksleivius, grojančius jau minėtais ir dar neminėtais instrumentais. Jie visi muzikuos pritariant Klaipėdos brass kvintetui. Jo vadovas Sigitas Petrulis subūrė gausų šiam sumanymui pritariančių pedagogų ir moksleivių būrį. „Koncerto idėja yra suteikti galimybę jaunimui groti profesionalioje scenoje, o jaunuosius klausytojus supažinditi su įvairiais muzikos instrumentais”. Koncerte taip pat išgirsime džiazo vokalo specialybės mokinę iš Klaipėdos S. Šimkaus konservatorijos. Beje, šią konservatoriją skirtingu metu yra baigę net keturi brass kvinteto nariai: Sigitas (trimitas), Monika (valtorna), Evaldas (trombonas) ir Vidmantas (tūba). Dabar jie kartu su kolega trimitininku Aliumi siekia kokybiško Klaipėdos brass kvinteto skambesio ir rašo naują puslapį ilgametės jo istorijos knygoje.
Taip pavadintas Luko Geniušo ir Annos Geniušienės fortepijoninio dueto koncertas. Gimę ir augę Maskvoje, abu pianistai baigė prestižinę P. Čaikovskio konservatoriją. Kodėl jie pasirinko muziko kelią? Lukas: „Į šį klausimą esu atsakęs turbūt šimtus kartų, bet su malonumu pasikartosiu: toks mano likimas – gimti šeimoje, kurios 80 procentų kelių kartų narių yra muzikantai. Sunku buvo priešintis tokiam lemties balsui.” Anna: „Muzika visuomet buvo mano gyvenimo vidiniu motyvu. Nors tam tikrą laiką nebuvau tikra, kad muzika taps mano pagrindine veiklos sritimi, augdama ir bręsdama ėmiau suvokti, jog privalau į muziką sutelkti visas savo jėgas, nes muzika turi man tapti ne vien pramoga, bet ir gyvenimo būdu tikrąja šių žodžių prasme. Dabar aš esu pakankamai laiminga, nes galiu teigti, jog mano hobis yra mano darbas. Argi ne puiku?” Pirmajam šeiminio dueto rečitaliui Lietuvoje pianistai pasirinko efektingą ir aukščiausios profesinės meistrystės reikalaujančią programą. Kviečiame jos paklausyti ir patirti atradimo džiaugsmą!
„Koncertinė milonga” – tai argentinietiško tango fiesta Klaipėdoje, kurią inicijavo Mindaugas Bačkus, Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovas. Pasak jo, „mes pristatome tango kultūrą, instrumentinius, vokalinius ir šokinius numerius. Šokėjams akompanuos tango orkestras”. Juo tą vakarą taps Klaipėdos kamerinis orkestras, nuolat savo repertuaro ribas plečiantis kolektyvas. Į naujų scenos partnerių sąrašą šįkart jis įtrauks argentinietiško tango atlikėjus: Eduardo Gimenezą (vokalas, Argentina–Lietuva) ir net tris Lietuvos ir užsienio šokėjų poras. Kaip solistas pasirodys ir Raimondas Sviackevičius (akordeonas), o styginių orkestro spalvas papildys Felikso Zakrevskio fortepijonas. Visi jie muzikos ir šokio kalba pasakos aistringas jausmų istorijas, pristatys skirtingus argentinietiško tango tipus. Skambės tango novatoriaus Ástoro Piazzolla’os, Carloso Gardeli’o ir originali argentinietiško tango muzika, aranžuota Rimanto Giedraičio. Koncerto pabaigoje aistringos muzikos įkvėpti klausytojai bus pakviesti įsilieti į socialinio tango sūkurį.
„Vidinė muzika” – tai žinomiausių XVIII–XX a. kompozitorių klasikinių romansų programa, kurą atliks Olga Šardt (Žorova) (sopranas) ir Tamara Prokopovič (fortepijonas). Tai koncertas-meditacija apie žmogaus ir gamtos vienovę, apie visų gyvų būtybių ryšį, kuris atsiskleidžia būnant gamtoje – stebint, klausant, kvėpuojant, jaučiant, tiesiog džiaugiantis kiekviena gyvenimo akimirka. Gamta, jos stichijų kalba dažnai atliepia žmogaus išgyvenimus, jo permainingą vidinę būseną, jausmus, kurie kartais šėlsta kaip audringa jūra, o kartais spinduliuoja gilią vidinę ramybę lyg tyliai ošiantis šimtametis miškas… Visa tai atsispindės kūriniuose, kuriuos klausytojai išgirs romansų vakaro metu. „Man labai svarbu, ką spinduliuoja mano atliekama muzika, kokią nuotaiką ji skleidžia. Todėl renkuosi tokius kūrinius, kurie žmogų pakylėja virš jo buities ir kasdienybės, kurie įkvepia, suteikia vilties, ramybės, pripildo širdį džiugesio, suvirpina ją. Man labai svarbūs tekstai, todėl šios programos tekstai yra pozityvūs, praturtinantys į koncertą atėjusio žmogaus vidinį pasaulį, o mintis pripildantys šviesos”, – sako Olga Štardt. Beje, ji yra klaipėdietė, čia baigusi S. Šimkaus konservatoriją, studijavusi klasikinį vokalą Maskvoje ir Birmingame. Olgai akompanuosianti Tamara Prokopovič taip pat gyvena Klaipėdoje, daug metų ji atidavė pedagoginei veiklai S. Šimkaus konservatorijoje.
Programa „Su muzika – per Europą” pristatys retokai KKS skambančius mandoliną ir klavesiną. Stilistiškai plačią XVIII–XXI amžių muzikos programą klausytojams pateiks klavesinininkė Nijolė Dorotėja Beniušytė – Akvilos Alfredo Casellos konservatorijos (Italija) absolventė, tarptautinio muzikos festivalio „Le strade d’Europa”. Lietuva–Italija” organizatorė, ir italų mandolinininkas Francesco Mammola – tos pačios konservatorijos absolventas, daugelio tarptautinių konkursų ir premijų laureatas. Taip pat išgirsime Nacionalinės premijos laureatą Čiurlionio kvartetą. Jame griežia ir uostamiesčio publikai puikiai pažįstamas violončelininkas Glebas Pyšniakas, buvęs Klaipėdos kamerinio orkestro violončelių grupės koncertmeisteris, įdomiausių meninių sumanymų iniciatorius.
Šiame linksmame renginyje visai šeimai muzikos klausysimės kartu su Pepe. Turbūt puikiai pažįstate mergaitę, kurios galva kupina netikėčiausių fantazijų, o kojos apmautos ilgomis skirtingomis kojinėmis. Šį populiarios knygos personažą sugalvojo švedų rašytoja Astrida Lindgren. Turbūt dauguma vaikystėje esame skaitę jos knygų, o gal net apsilankę muziejuje Stokholme. Apie ką bus šis koncertas? Apie tai, kaip Pepė keliauja laivu iš Stokholmo į Klaipėdą, sutinka naujų draugų ir patiria daug smagių nuotykių. Jai patinka Klaipėdos brass kvinteto muzika, tad mergaitė taip pat užsinori koncertuoti… Teatralizuoto koncerto „Pepė keliauja į koncertą” scenarijų ir režisūrą sukūrė Nerijus Gedminas, Pepės vaidmenį parengė aktorė Rugilė Latvėnaitė.
Taip savo koncertą pavadino pianistai Vilija Poškutė ir Tomas Daukantas, duetu grojantys jau 18 metų. Šveicarijoje gyvenanti pianistų pora daug koncertuoja, įrašinėja kompaktines plokšteles. Smagu, kad retsykiais juos galime išgirsti ir Lietuvoje. Beje, T. Daukantas yra kilęs iš Klaipėdos, kur mokėsi E. Balsio menų gimnazijoje. „Šiais metais dalyvavome gražiuose ir dideliuose tarptautiniuose festivaliuose Šveicarijoje: „Klosters Music Festival” ir „Mendelssohn Musikwoche Wengen”. Su koncertais per pastaruosius metus lankėmės Kinijoje, Čekijoje, Lenkijoje, išleidome mūsų dueto 6-ąją kompaktinę plokštelę, – pasakoja Vilija ir Tomas. – Mūsų koncerto programa „Muzikinė kelionė dviese” yra labai įvairi, pradedant baroku ir baigiant XX amžiumi. Joje yra labai žinomų melodijų, pradedant Johanno Sebastiano Bacho choralais ir baigiant Wolfgango Amadeuso Mozarto operos „Don Žuanas” arijomis, kurias Franzas Lisztas perkomponavo dviem fortepijonams. Atliksime ir mažiau žinomus, bet labai vertingus Camille’ó Saint-Saënso ir Maurice’o Ravelio kūrinius. Labai džiaugiamės ateinančiu koncertu Klaipėdoje!”
„Švenčiu kūrybinės veiklos 50-metį. Pusė amžiaus… Padainavau per 1000 rečitalių”, – teigia į susitikimą su Klaipėdos publika atvyksianti žymi dainininkė ir vokalo pedagogė Giedrė Kaukaitė. Savo karjerą pradėjusi kaip operos solistė ir 10 metų kūrusi vaidmenis Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre, netrukus ji pasuko individualiu keliu. „Galimybė būti nepriklausomai, pačiai rinktis repertuarą ėmė viršų – nusvėrė sprendimas pasukti koncertų dainininkės keliu ir būti savimi. Šiandien galvoju, kad šitaip susiklostęs kelias pasiteisino – muzikologai jį vertina kaip reiškinį, kaip naujo dainavimo stiliaus, naujos atlikimo tradicijos kūrimą ir puoselėjimą, lietuviškos vokalinės kūrybos propagavimą. Kompozitorius Feliksas Bajoras viename interviu G. Kaukaitės laiką pavadino lietuvių kamerinės vokalinės muzikos aukso amžiumi; nes tuo metu naujų kūrinių buvo parašyta ypač daug. Visa tai man yra didelė ir brangi gyvenimo satisfakcija.” Susitikimo su dainininke metu vyks dokumentinio filmo „Aš žinau tą smoką” premjera. „Jis yra apie pasirinkimą ir kriterijų vertę”, – pasakoja G. Kaukaitė. Renginyje taip pat dalyvaus klaipėdietės muzikologė Daiva Kšanienė ir pianistė Renata Krikščiūnaitė-Barcevičienė.
Nemokamai „Austrų klasicizmo kompozitorius Antonio Salieri buvo savo garsiojo tautiečio Wolfgango Amedeuso Mozarto bendraamžis. Jo „Requiem” sukurtas tuo pačiu laikotarpiu, kaip ir visiems gerai žinomas Mozarto „Requiem”. Jis net stilistiškai artimas Mozarto gedulingoms mišioms ir labai gražus, tačiau dauguma jo nėra girdėję. Lietuvoje jis dar nė karto nebuvo atliktas”, – teigia Alfonsas Vildžiūnas. Antonio Salieri „Requiem” jo vadovaujamas Klaipėdos choras „Aukuras” ir solistai atliks Šv. Pranciškaus Asyžiečio koplyčioje Vėlinių laikotarpiu. Tai bus prasminga „Atminties giesmė” visiems, kurių nebėra tarp mūsų. Kūrinį diriguos Salieri ir Mozarto mieste Zalcburge gyvenantis ir aktyviai koncertuojantis dirigentas Arūnas Pečiulis. Jis yra kilęs iš Klaipėdos, čia baigė S. Šimkaus konservatoriją. Vėliau dirigentas studijavo Zalcburge ir pasiliko ten gyventi. Jau daug metų Arūnas vadovauja „Salzburger Liedertafel” dainininkų sambūriui, kitiems šio miesto meno kolektyvams, tačiau mielai grįžta koncertuoti į Lietuvą.
Originalią pasaulio tautų instrumentų, varinių pučiamųjų kvinteto, perkusijos ir elektronikos sintezę išgirsime naujoje Klaipėdos brass kvinteto programoje „Digitus perpetuum”. Klaipėdiečiai ją atliks kartu su multiinstrumentalistu ir kompozitoriumi Sauliumi Petreikiu, pastaruoju metu vis plačiau – nuo Europos iki Kinijos – savo kūrybą skleidžiančiu įvairiapusiu menininku. Svarbu paminėti tai, jog Saulius yra Klaipėdos S. Šimkaus konservatorijos auklėtinis. Baigęs klasikinio trimito studijas Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, jis susidomėjo lietuvių ir pasaulio tautų muzikos instrumentais, sukaupė didelę jų kolekciją. Saulius turi polinkį į įvairių stilių sintezę, nuolat ieško naujų skambesių, eksperimentuoja ir improvizuoja, tad jo koncertai visada yra kupini netikėtumų. Kitas koncerto svečias – diplomuotas kompozitorius ir atlikėjas Ignas Juzokas. Jis sukurs ir gyvai atliks elektroninę projekto dalį bei užrašys pučiamųjų kvinteto partijas. „Tai begaliniai skaičiai, tai sako pats pavadinimas. Iš vienos pusės, šioje muzikoje svarbi intuicija, improvizacinis momentas, iš kitos – turime griežtas struktūras”, – taip būsimo projekto sumanymą komentuoja Ignas. Perkusijos partiją atliks klaipėdietis Edmundas Federavičius.
Šio renginio esmė – skatinti Lietuvoje gyvenančių tautų toleranciją vienų kitoms, atskleisti tautinių bendrijų muzikinės kultūros savitumą. Koncerte dalyvaus 11 Lietuvos tautinių bendrijų atstovai – solistai ir ansambliai, tarp kurių yra įvairių mūsų šalies bei tarptautinių konkursų ir festivalių laureatų. Didžiausia dalis solistų – dainininkai, tačiau klausysimės ir instrumentinių kūrinių. Atlikėjų amžius ir muzikinė patirtis labai įvairi – koncerte dalyvaus tiek talentingi vaikai, tik pradedantys savo muzikinį kelią, tiek suaugusieji. Kartu su Klaipėdos kameriniu orkestru jie nutapys 11 skirtingų muzikinių paveikslų, atskleidžiančių savo tautos kultūros ypatumus, pasitelkiant įvairiausias menines priemones ir garsines imitacijas. Skambės liaudies dainų ir šokių muzika, taip pat liaudies motyvais pagrįstos žinomų autorių kompozicijos. Daugumos kūrinių aranžuočių autorius – pianistas ir kompozitorius Vitalijus Neugasimovas, kuris kartu su KKO meno vadovu Mindaugu Bačkumi yra šio originalaus projekto iniciatorius. Klaipėdiečių šeimos turi galimybę pirmąkart Lietuvoje išgirsti ir pamatyti vertingą kultūrinį renginį.
Su programa „Tapatybės jungtys” KKS debiutuos trio „Agora”, kuriame groja entuziastingi jaunosios kartos atlikėjai, gyvenantys skirtingose šalyse. Pavadinimas „Agora” (graikiškai – aikštė, svarbi susirinkimų vieta) gimė kaip idėja ansamblio susitikimams, kurie šiuos atlikėjus jungia per muziką tarp Berlyno (klarnetininkas Žilvinas Brazauskas), Briuselio (violončelininkė Natania Hoffman) ir Glazgo (Robertas Lozinskis) bei Liubeko. Prieš 3 metus susikūręs trio jau koncertavo Olandijoje, Vokietijoje, Belgijoje, Italijoje bei Lietuvoje. Ansamblis siekia sujungti kūrybiškumą su aukščiausio lygio artistiškumu, plėtojant projektus, kurie nepaklūsta tradicinėms kultūrų, laikotarpių bei žanrų riboms. Šiame koncerte „Agora” pristatys savo kompaktinę plokštelę bei naująją programą, skirtą Lietuvos valstybės atkūrimo 100-mečiui. Lietuviški kūriniai buvo sukurti specialiai ansambliui bei atspindi platų istorinį bei kultūrinį tautos kultūros spektrą. Šalia jų programoje skambės ir trijų užsienio autorių kūriniai.
Šiai Lietuvos kamerinio orkestro programai diriguosiantis australų dirigentas Nicholas Miltonas jau yra bendradarbiavęs su vilniečių orkestru, kurį jis pavadino tikru Lietuvos muzikinės kultūros brangakmeniu. Garsus batutos meistras kviečiamas diriguoti pagrindiniams Vokietijos, Austrijos, Šveicarijos, Anglijos, Vengrijos, Prancūzijos, Ispanijos, Olandijos ir Azijos šalių orkestrams. Kitas vakaro svečias – iškilus tenoras Edgaras Montvidas. Londone gyvenantis solistas pasirodo daugelyje pagrindinių Europos ir JAV operos teatrų, festivalių ir koncertų salių. E. Montvidas dažnai koncertuoja Lietuvoje: bendradarbiauja su Lietuvos nacionaliniu operos ir baleto teatru, „Vilnius City Opera”, yra surengęs rečitalius Pažaislio bei Vilniaus festivaliuose. Solistas apdovanotas „Auksiniu scenos kryžiumi”, ordino „Už nuopelnus Lietuvai” medaliu ir kitais garbės ženklais. E. Montvidas koncerte atliks Benjamino Britteno ciklą „Nušvitimai” („Les Illuminations”) pagal prancūzų poeto Arthuro Rimbaud žodžius. Šio ciklo poemos – tai nerimuota, prozai artima poezija, kupina siurrealizmo vizijų. Brittenas puikiai jaučia ir perteikia prancūzų kalbos subtilybes, sudėtingo teksto niuansus, jautriai intonuoja žodį. Programoje taip pat skambės Josepho Haydno Simfonija Nr. 22 („Filosofas”), Geraldo Finzi „Romansas styginiams” ir Gustavo Mahlerio X simfonija, kuri neretai vadinama „didžiąja nebaigtąja”. Ji turėjo būti penkių dalių, deja, kompozitorius mirė, pabaigęs tik pirmąją dalį.
,,Šimtmečio mozaika” pristatys lietuvių ir latvių kompozitorių fortepijoninius kūrinius, kuriuos atliks įžymūs abiejų šalių pianistai. Lietuvai atstovaus Rūtos Rikterės ir Zbignevo Ibelhaupto fortepijoninis duetas, o Latvijai – Antros ir Normundo Vīksne’ių fortepijoninis duetas bei solinius kūrinius grosiantys Juris Kalnciems ir Māris Švinka. Visi jie į Klaipėdą atvyks dalyvauti projekte ,,Pianistų rengimo tarptautiniams konkursams papildomas aspektas: atviros meistriškumo paskaitos ir pamokos”, kuris vyks Lietuvos muzikos ir teatro akademijai nuo šio rudens priklausančiame Klaipėdos fakultete. Visi šeši minėti pianistai yra ne tik puikūs atlikėjai, bet ir pedagogai. Abu lietuviai dėsto fortepijono meną Tituluotų ir patyrusių pianistų koncerte galėsime išgirsti ne tik originalius kūrinius vienam arba dviem fortepijonams, bet ir Mikalojaus Konstantino Čiurlionio simfoninės poemos ,,Miške” versiją, kurią fortepijoniniam duetui aranžavo dirigentas Jonas Aleksa. R. Rikterė ir Z. Ibelhauptas šiuo įstabiu kūriniu pradės programą, skirtą Lietuvos ir Latvijos valstybių 100-mečiams paminėti.
Lietuvoje koncertuos italų muzikos meistrai – ansamblis „I Solisti di Pavia”. Padedamas savo meno vadovo ir dirigento Enrico Dindo, kolektyvas išsiugdė precizišką atlikimo manierą, skoningą griežimo stilių ir subtilų požiūrį į interpretuojamus įvairių epochų kūrinius. Kaip solistas violončele grieš ir pats meno vadovas. Jis yra pelnęs I premiją tarptautiniame M. Rostropovičiaus violončelininkų konkurse Paryžiuje, po kurio maestro sakė: „Šis talentingas violončelininkas ne tik laimėjo pirmąją premiją tarptautiniame konkurse. Jo pasirodymas tapo tikru triumfu. Jis turi nuostabų garsą, prilygstantį itališkam vokalui.” „Manau, kad didžiausias muzikantų džiaugsmas yra muzikuoti kartu ir dalintis meile muzikai per pačią muziką”, – sako E. Dindi. Pavijos ansamblio paslankumas ir universalumas – jis groja ir kaip mažas ansamblis, ir kaip kamerinis orkestras – lemia programų įvairumą, suteikia galimybę pajusti platesnę kamerinės muzikos panoramą. Suvokdami šių dienų pulsą, ansamblio atlikėjai pasitelkia ir įvairias medijas, daug dėmesio skiria šiuolaikinei muzikai, jauniems kūrėjams ir edukacijai. „I Solisti di Pavia” repertuare – įvairių epochų ir kompozitorių kūriniai. Tai byloja ir jų pasirinkta programa, sujungianti romantizmo žaismingumą (G. Rossini) bei svajingumą (J. Sibelius), argentinietiškojo tango aistrą (A. Piazzolla), italų dainingumą (R. Molinelli) ir šiuolaikinės muzikos racionalumą (B. Bartók).
Miuziklas, kurio dainas mintinai moka visi šio žanro gerbėjai. Kūrinys, jau beveik 60 metų neprarandantis savo populiarumo. Tai tikrais įvykiais paremta istorija, jaudinanti skirtingų kartų žmones visame pasaulyje. Tai – „Muzikos garsai”, visiems puikiai žinomas ir visų mėgstamas miuziklas, kurio pagrindu pastatytas muzikinis filmas tapo vienu komerciškai sėkmingiausių kūrinių kino istorijoje. Jis ir įkvėpė KKS edukacinio projekto visai šeimai „Žaismingos muzikos garsų orkestras” tęsinį. Smagią muzikinę-teatrinę improvizaciją minėto miuziklo temomis scenoje kurs profesionalūs jaunosios kartos aktoriai Evelina Šimelionė, Gytis Šimelionis, būsimoji aktorė Livija Krivickaitė ir dainuojantys vaikai iš Klaipėdos Vydūno gimnazijos bei „Gilijos” pradinės mokyklos. Jiems akompanuos Klaipėdos kamerinis orkestras. Daugiau informacijos – www.koncertusale.lt Klaipėdos koncertų salės informacija |