Egidijus Gužauskas: grafikos dizaineris, neapsiribojantis viena sritimi

Šįkart jaunųjų kūrėjų rubrikos svečias – grafikos dizaineris Egidijus Gužauskas. Talentingasis pašnekovas kūrybos klodus semia ne rieškutėmis, o glėbiais. Kūrėjo darbus jau transliavo ne tik Lietuvos, be ir užsienio žiniasklaidos priemonės. Jo sukurta freska Džiazo festivaliui Klaipėdoje traukia ne tik miestiečių, bet ir turistų akį. E. Gužauskas sparčiai žengia pirmyn: šiuo metu dirba dizaineriu vienoje didžiausių Lietuvoje aviacijos įmonių, o laisvą laiką skiria tobulėjimui. Pašnekovui svarbiausia – kūrybos ir žmogaus sąveika.

Egidijus_Guzauskas

Asmeninio archyvo nuotr.

Kaip prasidėjo Tavo pažintis su dizainu? Kuo ši sritis sužavėjo?

Kartą draugas pokalbio metu manęs paklausė: „Iš ko tu supranti, kad lauke jau yra sutemę ir kad gatvės žibintas šviečia ir apšviečia aplink save esančią aplinką?” Išgirstas klausimas man sukėlė ironišką nuostabą. Iškart atsakiau, kad mes tiesiog tai žinome ir tai savaime suprantama. Po dar kelių nesėkmingų bandymų išpešti iš manęs norimą atsakymą jis paaiškino, kad mes suprantame, jog žibintas šviečia, iš matomų spalvų, iš kontrasto tarp sklindančios šviesos bei šešėlių, iš to, kokia kryptimi šešėliai krenta nuo aplink žibintą esančių objektų. Šis atsakymas tąkart mane tarsi pabudino ir leido suprasti, kaip įdomiai galima matyti ir suvokti pasaulį, kai į jį žvelgi dizainerio akimis. Tai mane ir sužavėjo.

Kur ir ką studijavai?

Minėtas draugas buvo keleriais metais vyresnis. Tad, kol aš mokiausi mokykloje, jis jau studijavo dizainą. Jis ir įkvėpė sieti savo ateitį būtent su šia sritimi. Studijavau Vilniaus dailės akademijos Klaipėdos architektūros ir dizaino fakultete, Vizualinio dizaino katedroje. Ši studijų programa man patiko tuo, kad tai nebuvo vien grafinis dizainas arba vien interjero dizainas. Per ketverius metus pažinome daug skirtingų sričių: fotografiją, grafinį dizainą, interjerą, net šiek tiek architektūros. Tai suteikė platesnį suvokimą apskritai apie žmogaus kūrybą, jos prasmę ir įtaką pasauliui. Formavosi analitinis mąstymas. Išmokau ne kokybiškai atkartoti tai, kas jau sukurta, o gebėti įžvelgti kasdieniame gyvenime esančius nepatogumus ir pasitelkiant dizainą juos spręsti. Ar tai būtų naujo įrankio sukūrimas, pasitarnaujantis žmogaus kasdienybėje, ar grafinės informacijos pateikimas plakate.

Prie kokių projektų teko prisidėti, gal dalyvavai ir konkursuose?

Projektų, prie kurių yra tekę prisidėti, – nemažai. Tiesa, jie gana skirtingi. Visuomet mėgstu išplėsti kūrybos ribas ir neapsiriboti viena sritimi. Iš konkursų bene ryškiausias mano pasiekimas – tarptautiniame dizaino konkurse laimėjau pirmąją vietą, nurungęs 175 dalyvius iš 13-os skirtingų Europos šalių. Tai buvo pasaulyje gerai žinomo prekinio ženklo „Dunlop” organizuotas dizaino konkursas. Užduotis buvo „Ferarri” markės sportiniam automobiliui sukurti apipavidalinimo dizainą, kuris atspindėtų šį pasaulinį padangų gamintoją legendinėse „Le Mans 24/h” sportinių automobilių lenktynėse Prancūzijoje. Šis sportinis automobilis su mano kurtu dizainu buvo rodomas per daugybę medijų kanalų, tarp jų – ir „Eurosport”, BBC „TopGear”. Apie šį laimėjimą rašė ne tik Lietuvos, bet ir užsienio žiniasklaida.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Prekinio ženklo „Dunlop” organizuotame dizaino konkurse Egidijaus Gužausko sukurtas „Ferarri” markės sportinio automobilio apipavidalinimo dizainas laimėjo pirmąją vietą. Asmeninio archyvo nuotr.

Gal savo darbais teko prisiliesti ir prie Klaipėdos miesto įvaizdžio?

Džiazo festivalio 20-mečio proga, organizatorių prašymu, ant Pilies gatvėje esančio pastato išpiešiau didžiulę freską. Užduotis buvo sukurti įžymių pasaulio bei Lietuvos džiazo atlikėjų portretų kompoziciją. Kadangi piešinys turėjo atsirasti ant pastato sienos viešoje vietoje, viską reikėjo apgalvoti ir susieti su aplinka. Visumai pasirinkau vientisą marinistinį mėlynų atspalvių koloritą, atspindintį uostamiestį. Muzikantų portretus sukomponavau dinamiška tvarka ir jungiau įvairiais grafiniais ornamentais, kuriuos padėjo išpiešti kitas uostamiesčio dailininkas, mano kolega E. Šeputis. Šios detalės asocijavosi su vandens bei bangų judėjimu, džiazo muzikos improvizacijų garsais ar džiazuojančiom sielom.

Kaip apibūdintum savo kūrybos braižą? Kas tau pačiam šioje srityje labiausiai gniaužia kvapą?

Esminiai mano kūrybos bruožai, kurie dažniausiai atsispindi darbuose, – visuomet gana aiški objektų dydžių hierarchija pagal jų svarbumą, kontrastingi spalvų tonai. Visuomet siekiu patraukti dėmesį per vaizduojamų objektų kompoziciją bei jų koloritą. Jei imuosi grafinio darbo, kuriu jį taip, kad viskas būtų kuo lengviau suprantama žiūrovui Tačiau meniniuose darbuose man visuomet svarbu kažką užkoduoti. Noriu, kad žmonės, stengdamiesi suprasti kūrinį, įsigilintų, jį analizuotų ir suvestų vaizduojamų objektų asociacijas į vieną bendrą mintį bei istoriją. Mėgstu kruopštų detalumą, kuris leidžia žiūrovui ilgiau paganyti akis ir žvelgiant į kūrinį kaskart atrasti vis kažką naujo.

Egidijus_Guzauskas_hoodies_sfinx

Šokių kolektyvo „Sfinx“ logotipas. Asmeninio archyvo nuotr.

Labiausiai man gniaužia kvapą mintis, kaip kūryba sąveikauja su pačiu kūrėju. Jei tai dizaino objektas, visuomet žaviuosi, kaip kūrinys pasitarnauja žmogui ir tam tikromis gyvenimo akimirkomis palengvina jo būtį. Džiaugiuosi, kai mano kūrinys sukelia kokius nors jausmus bei emocijas kitam žmogui. Savo kūrinius matau kaip pėdsakus, kurie nėra tik dėmės – jie slepia istoriją.

Kaip apibrėžtum dabartinę savo veiklą?

Šiuo metu dirbu grafikos dizaineriu aviacijos įmonėje. Laisvą laiką skiriu naujų technikų mokymuisi. Kad jas galėčiau panaudoti tiek darbe, tiek saviraiškoje.

Kas apskritai dizainas, kūryba yra tavo gyvenime?

Tai, sakyčiau, yra mano gyvenimo būdas. Net ir laisvalaikiu labai sunku atsiriboti nuo kūrybinių minčių. Kūryba ir jos vaisiai man įprasmina lekiantį laiką. Gyvenime ji tarsi palieka kažkurio laikotarpio įrašą, į kurį visuomet gali vėl pažvelgti.

Kaip manai, kas yra kūrybos / dizaino esmė?

Sąveika su žmogumi. Dizainas yra tam tikrų problemų sprendimo būdas. Daiktų dizainas sprendžia ergonomikos problemas ir palengvina tam tikrus žmonių veiksmus. Grafinis dizainas sprendžia komunikacijos problemas, kai pranešėjas nori perduoti žinutę savo pasirinktai auditorijai, ir ta žinutė grafinio dizaino pagalba iškomunikuojama vizualiai. O meninės kūrybos esmė – saviraiškos būdas, žmogaus savirealizacija, naujų išraiškos būdų, to, kas dar nematyta, ieškojimas ir kūrimas.

Iš kur semiesi idėjų, įkvėpimo?

Mane įkvepia skirtingi dalykai. Tačiau pagrindiniai šaltiniai – muzika, knygos, kitų įvairių sričių kūrėjų darbai, bendravimas su žmonėmis.

Kokie artimiausi planai ir ambicijos dizaino srityje?

Artimiausi planai šiuo metu yra įvaldyti 3D modeliavimą ir animavimą.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Freska Džiazo festivaliui Klaipėdoje. Asmeninio archyvo nuotr.

Jei reikėtų rinktis visiškai kitą sritį, kas tai būtų?

Visiškai kitą sritį sunku įsivaizduoti. Tačiau tai galėtų būti muzika, kadangi kaip be vizualios kūrybos, taip ir be muzikos gyventi negaliu. Muzikai jaučiu be galo stiprų poreikį.

Kokia kita Tavo gyvenimo pusė? Ką veiki laisvalaikiu? Kokie Tavo hobiai?

Hobiai keičiasi pagal aplinkybes. Vieni pasimiršta kuriam laikui, kiti vėl atgimsta. Vieni yra laisvalaikio atsipalaidavimo bei praleidimo būdas: pavyzdžiui, važinėjimas dviračiu. Kiti hobiai – vėlgi kūrybiniai. Štai jau daugiau kaip metai grįžau prie muzikos kūrimo. Rašau dainų tekstus ir šiuo metu, padedamas muzikos profesionalų, jau įrašiau vieną muzikinį kūrinį. Jam filmuojamas ir vaizdo klipas, kurį pats ir režisuoju. Muzika – tai yra ta sritis, kurios dėka aš stipriausiai jaučiu akimirkos emocinį užtaisą (šypteli).

Daugiau Egidijaus darbų galite rasti čia: www.behance.net/Egill.

Parašykite komentarą