„Vidurnakt ir giliau”. Diskusijos pabaiga?

Pirmadienio vakarą KKKC Parodų rūmuose menininkai Remigijus Treigys ir Benas Šarka pristatė keliaujančią fotografijų parodą „Vidurnakt ir giliau”, užaugusią iš kasdienio menininkų bendravimo socialiniame tinkle „Facebook”, ir parodos katalogą.

Treigys_Sarka_fb2

„Vidurnakt ir giliau“ autoriai Remigijus Treigys ir Benas Šarka. Pauliaus Sadausko nuotr.

Viso to pradžia buvo, kai Benas Šarka į savo paskyrą įkėlė fotografiją ir Remigijus Treigys ją pakomentavo ne žodžiu, bet vaizdu. Šis dviejų ne tik feisbuko draugų bendravimas dukart per parą – apie vidurdienį ir vidurnaktį – tapo tokiu įprastu jų kasdienybės ritualu, kad net trikdydavo Remigijaus miegą: užsnūdęs prieš vidurnaktį, taip ir nesulaukęs Beno nuotraukos, jis naktį keldavosi ir eidavo fotografuoti. Draugų fotodiskusija truko apie pusantrų metų, rutuliojosi labai natūraliai, be pretenzijų į didelius menus. Kadangi šis procesas abiem labai patiko, vėliau buvo sugalvota šį veiksmą įvilkti į kitą formą, tai yra suteikti fotografijoms meno kūrinio statusą ir perkelti jas į parodines erdves.

KKKC Parodų rūmuose vykusi paroda – jau trečioji. Pirmoji, trukusi kelias valandas, buvo pristatyta „Laivitės” teritorijoje, antroji liepos mėnesį buvo surengta Baroti galerijoje. Abi šias parodas lydėjo ir visiems įprasti Beno Šarkos performansai. Argi įmanoma be akibrokštų ten, kur dalyvauja Benas? Jų tikėjosi ir susirinkusieji į Parodų rūmus. Ir čia jų laukė staigmena: jokių netikėtų staigmenų, jokių performansų. Jei nelaikysime performansu parodos lankytojų sutikimo prie laiptų į antrąjį aukštą. Čia jų laukė pabrėžtinai rafinuotai elegantiškas priėmimas: kiekvienas buvo sodinamas ant kėdės, pats Kūrėjų sąjungos pirmininkas Vladas Balsys, mūvintis baltomis pirštinėmis (sic!), avė melsvas muziejines polietilenines šlepetes, o elegantiški kostiumuoti parodos autoriai Remigijus Treigys ir Benas Šarka teikė po vieną savo kūrinį iš parodos katalogo dėžutės. Ir pasirašydavo tiems, kas pageidavo. Lankytojų buvo gausu, autografų norėjo visi, todėl įžanga į parodą kiek užtruko. Bet pagerbtas buvo kiekvienas, tą pirmadienio vakarą apsilankęs Parodų rūmuose. Jei nebuvo pagerbtas – pats kaltas: nėra ko vėluoti į renginius.

IMG_9560m

„Vidurnakt ir giliau”: parodos ir katalogo pristatymas. Pauliaus Sadausko nuotr.

Parodą „Vidurnakt ir giliau” bei katalogą pristačiusi menotyrininkė Danguolė Ruškienė atskleidė, kad R. Treigys ir B. Šarka savo meninį veiksmą kategoriškai atsisakė vadinti „projektu”. Šis veiksmas nėra socialinio tinklo kritika, nors bendravimo forma radikaliai skiriasi nuo šiam tinklui įprastos. Cituodama parodos katalogo / albumo anotacijos autorę Aistę Pauliną Verbickaitę, menotyrininkė lygino įprastus socialiniame tinkle matomus vaizdus, tokią kasdienybės dokumentaciją, kaip patiekalai, gražūs indai, draugų veidai ir pan., su R. Treigio ir B. Šarkos meniniu veiksmu: „Čia taip pat kasdienybės dokumentacija, bet ji yra pajautų, nuotaikų, aplinkos, būsenų fiksavimas. Kita vertus, tai yra šių menininkų susikalbėjimas arba nesusikalbėjimas, kuomet Benas pamėtėja masalą, užuominą, o Remigijus ieško arba raktažodžio, arba, priešingai, bando paprieštarauti, pateikti savo vaizdą. Interpretacijų gali būti labai daug. Ir tai tapo ne tik šių dviejų menininkų žaidimu – jis sėkmingai sujungė visus, kurie stebėjo tą veiksmą feisbuke, kai kurie ir patys į jį įsitraukdami”, – sakė D. Ruškienė.

Benas Šarka pristatymo metu daug kalbėjo apie meilę ir vadino šį fotodisputą meilės laiškais. Remigijus Treigys buvo santūresnis – pasakojo apie šio veiksmo pradžią, albumą ir… pabaigą: „Viskas prasidėjo 2017 m. vasaros vidury. O šiandien yra ta diena, kai viskas pasibaigs. Po vidurnakčio šie, anot Beno, meilės laiškai baigsis. Bus laiminga pabaiga. Bet kada pasibaigs pačios parodos gyvenimas, mes nežinom. Nes šis katalogas – tarsi 200 keliaujančių parodų (tiek Kūrėjų sąjungos parengto parodos „Vidurnakt ir giliau” katalogo egzempliorių atspausdino S. Jokužio leidykla-spaustuvė. – Aut. past.). Ir šiame albume sudėta, ir parodoje pristatoma mažesnioji dalis to, ką mes darėme pusantrų metų. Reikėtų 8 parodų rūmų, kad galėtume eksponuoti visas nuotraukas. Tačiau didžioji šių mūsų pašnekesių dalis yra feisbuke. Taip kad susidraugaukite su Benu, ir viską pamatysite”, – siūlė R. Treigys.

Ir nors Remigijus Treigys paskelbė šios fotodiskusijos pabaigą, Benas Šarka socialiniame tinkle jį vis dar provokavo. Ir vidurnaktį, ir kitos dienos vidurdienį. Ir kitą vidurnaktį. R. Treigys į provokaciją neatsiliepė. Laikėsi duoto žodžio. Ar ilgam – matysim.

Parašykite komentarą