Palangoje – Tado Kazakevičiaus fotografijų paroda „Tai, ko nebebus“

Palangos burmistro Jono Šliūpo muziejuje (Vytauto g. 23A, Palanga) 2021 m. rugpjūčio 11 – rugsėjo 12 d. eksponuojama Tado Kazakevičiaus fotografijų paroda „Tai, ko nebebus“. Lankytojų antplūdžio sulaukusi paroda jau buvo surengta Vilniuje ir Panevėžyje, o dabar ją gali išvysti Palangos gyventojai ir šio kurortinio miesto svečiai.

Tado Kazakevičiaus fotografijų parodoje „Tai, ko nebebus“ – ne tik nuotraukos, bet ir nykstančio kaimo daiktai, kuriuos, kaip reliktus, fotografas surinko ar gavo dovanų kelionių metu. S. Samsono nuotr., LNM
Tado Kazakevičiaus fotografijų parodoje „Tai, ko nebebus“ – ne tik nuotraukos, bet ir nykstančio kaimo daiktai, kuriuos, kaip reliktus, fotografas surinko ar gavo dovanų kelionių metu. S. Samsono nuotr., LNM

„Tai, ko nebebus“ – T. Kazakevičiaus fotografijų ciklas, pristatantis penkerius metus fiksuotą nykstantį Lietuvos kaimą. Ieškodamas įsimintinų ir iškalbingų kadrų šalies keliais ir vieškeliais fotomenininkas nuvažiavo daugiau nei 7000 kilometrų.

Ciklą autorius vadina asmenine sentimentalia kelione, nusidriekusia per įvairias Lietuvos vietoves – Plungės, Šalčininkų, Ukmergės, Elektrėnų, Anykščių, Kazlų Rūdos, Pasvalio ir kitus rajonus.

„Kaimo žmogus – subjektas, kuris nuolatos mane fotografiškai jaudino, ir net nenorėdamas jį romantizavau. Supratau, kad šie jausmai kyla ne šiaip sau, – jau ilgai mane domino per Didžiąją depresiją Jungtinėse Amerikos Valstijose vykdytos Fermų apsaugos administracijos programos darbai. Walkeris Evansas, Dorothea Lange ir kiti fotografai, vedami įžvalgiojo Roy Strikerio, vykdė savo veiklą, taip kurdami savotišką Amerikos kaimo archyvą. Jų dėka amerikiečiai vis dar turi puikią galimybę pamatyti, kaip atrodė jų kaimas iki didžiojo egzodo. Aš kaipmat supratau, kad panašus procesas, vykstantis Lietuvoje, turi būti užfiksuotas. Tik laiko klausimas, kada mūsų kaimas transformuosis ir visa tai liks gyva tik mūsų prisiminimuose“, – teigia autorius.

Fotomenininkas Tadas Kazakevičius personalinėje parodoje „Tai, ko nebebus“. S. Samsono nuotr., LNM
Fotomenininkas Tadas Kazakevičius personalinėje parodoje „Tai, ko nebebus“. S. Samsono nuotr., LNM

Anot T. Kazakevičiaus, kelionė po Lietuvos kaimus tapo jo paties kelione atsiminimų vingiais: „Ji priminė man tai, ką, rodos, buvau pamiršęs iš savo vaikystės. Vyrai, kraunantys šieną, moterys, besirūpinančios gyvuliais, šviežio pieno ar šeimos stalui ką tik nupešto kepamo viščiuko su šviežiomis rudeninėmis bulvėmis kvapas. Ir ne tik tai. Visiškai to nesuvokdamas galiausiai supratau – ši kelionė tapo mano šaknų paieška. Ją nejučiomis pradėjau tėvo gimtojoje žemėje, o baigiau mamos, taip tarsi sujungdamas šios istorijos pradžią ir pabaigą.“

Parodoje pristatomas fotomenininko nuotraukų ciklas pateko ne tik į prestižinį „Leica Oskar Barnack Award“, bet ir į tarptautinių fotografijos konkursų „ZEISS Photography“, „Lens Culture“, „The Royal Photographic Society“ parodų finalininkų gretas.

T. Kazakevičiaus ciklas „Tai, ko nebebus“ pristatytas „The British Journal of Photography“, taip pat didele apimtimi eksponuotas prestižinėje „Jimei x Arles“ (Kinija) parodoje, „Xposure“ fotografijos festivalyje (Jungtiniuose Arabų Emyratuose) bei daugelyje kitų tarptautinių festivalių.

2017 metais už šio ciklo plėtojimą T. Kazakevičiui skirtas Kultūros ministerijos jaunojo menininko prizas.

Paroda „Tai, ko nebebus“ Palangos burmistro Jono Šliūpo muziejuje veiks iki rugsėjo 12 d.

Lietuvos nacionalinio muziejaus informacija

Parašykite komentarą