Koronaviruso ženklai kasdienybėje: Andriaus Repšio projektas „1808, Karantinas”

Fotomenininkas Andrius Repšys naujausioje savo darbų serijoje „1808, Karantinas” nagrinėja šiuo metu pasaulyje kone aktualiausią temą – koronaviruso įtaką žmonėms ir jų kasdienybei.

20200321_Klaipeda

Andrius Repšys, iš ciklo „1808, Karantinas“. Klaipėda, 2020 03 21.

Kaip ir ankstesnėse savo darbų serijose, fotografas savo kūriniuose kelia problemas, sujungdamas geografines erdves ir jų specifiškumą su žiūrovui gana gerai įskaitomomis simbolinėmis prasmėmis, atsiskleidžiančiomis per kiekvienos geografinės vietos detales. Tik čia serija kuriama nuo pat Lietuvoje įvesto karantino pradžios, fiksuojant centrines didžiųjų miestų aikštes.

Pats projekto pavadinimas kreipia į šiuo metu Lietuvoje veikiančią koronaviruso karštąją liniją: 1808. Atsispyręs nuo šio numerio, A. Repšys dokumentuoja pasirinktas vietas kasdien tuo pačiu laiku – 18.08 val. Iš viršaus fiksuojamos architektūrinės kompozicijos pradeda panašėti į abstrakčių figūrų išsidėstymą bei ritmą, kartkartėmis nutraukiamą žmonių „paliktų” ženklų, tokių kaip mašinos, šiukšliadėžės, stulpai ir panašiai. Kardinaliai pasikeitęs mums įprastas vaizdas simbolizuoja ne tik kiekvieno mūsų laikinumą, bet ir šiandien patiriamos vienatvės, atskirties būseną. Kita vertus, menininko užfiksuotuose vaizduose galima įžvelgti ir retus praeivių siluetus, tačiau pastarieji tik dar labiau padidina tuštumos jausmą – išryškėja erdvių mastelis, sustiprinamas vienišo žmogaus įspūdis. Kartu kvestionuojamas ir žmogaus vidinis pasaulis: ar tokioje situacijoje namai staiga virsta kalėjimu? Ar akistatoje su baime išliekame sąžiningi, o gal apsimetame, jog mums grėsmės nėra? Ir galiausiai, ar mokame gyventi bendruomenėje net būdami vieni?

Vykstant esminėms permainoms gamtoje ir visame pasaulyje, keičiasi ir mūsų vertybės bei nusistatymai. Be to, greta labiausiai vertinamų profesijų, tokių kaip medikai, policininkai ar ugniagesiai, šiandien mums ypač svarbūs tampa ir kurjeriai, kasininkai, ūkininkai ar mažmenine prekyba užsiimantys pardavėjai. Kitaip tariant, pasaulinės krizės laikotarpiu atsiranda ir ypač šviesių, nuotraukose matomas tuščias erdves užpildančių pokyčių, vedančių į dar didesnį suartėjimą su aplinkiniu pasauliu ir mumis pačiais. Tad A. Repšio serija „1808, Karantinas” ne tik dokumentuoja šį istorinį įvykį, bet ir nagrinėja šiam laikotarpiui artimas temas. Tarsi suvokiame, kad nėra abejonių, jog po viruso pasaulis pasikeis, tačiau, rodos, menininkas mūsų klausia – kaip? Atsakysime patys.

Apie autorių

Fotografas Andrius Repšys – Lietuvos fotomenininkų sąjungos ir Spaudos fotografų klubo valdybos narys. Menininkas yra tapęs daugkartiniu Lietuvos spaudos fotografijos konkurso įvairių temų nugalėtoju, Tarptautinio aviacinės fotografijos konkurso nugalėtoju, pelnė „Fuji Euro Press Professional Awards 2006″ sporto kategorijos apdovanojimą, jo kūriniai sporto tema buvo įvertinti konkurse „Siena awards 2019, Drone awards 2019″ bei kituose fotografijos konkursuose. Menininko kūriniai publikuoti penkiose knygose bei albumuose, jis yra surengęs 25 personalines parodas.

Andrius Repšys, įsteigęs VšĮ „Like Lithuania”, siekia sukurti interaktyvų žemėlapį su įdomiausiomis ir Lietuvos istorijai svarbiausiomis šalies vietomis fotografijose. Daugiau apie projektą – ČIA.

Leave a Reply