Fotografijos šventės tęsinys: raudona linija, perrėžianti istorinę atmintį

KKKC Parodų rūmuose (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda) nuo 2021 m. gruodžio 17-osios iki sausio 16 d. Lietuvos fotomenininkų sąjungos (LFS) Klaipėdos skyrius tęsia šeštąją Fotografijos šventę. Jos metu eksponuojamos dvi parodos – Valentin Odnoviun „Nuosekli fiksacija“ ir fotografija pagrįsto Baltarusijos šiuolaikinio meno paroda „Raudonoji linija“.

Rasos Macevičienės nuotr.
Rasos Macevičienės nuotr.

Fotografijos šventės kuratorius, LFS Klaipėdos skyriaus pirmininkas Darius Vaičekauskas pastebi, kad abi šios parodos savo turiniu labai susijusios: „Valentino Odnoviuno „Nuosekli fiksacija“ kalba apie istorinės atminties dalykus – mūsų tautos tragediją, valdžios represijas ir kankinimus. Grupinė paroda „Raudonoji linija“ parodo dabarties situaciją, režimo represijas, sudėtingą situaciją Baltarusijoje, ir ne tik valstybiniu, politiniu lygiu, bet ir, pavyzdžiui, kalbant apie smurtą artimoje aplinkoje, kas vėlgi susiveda į valstybinio aparato sprendimus įstatymų lygmenyje – kaip tai reguliuojama ar nereguliuojama, kaip žmonės, visuomenė su tuo gyvena ir kokios jiems atsitinka istorijos.“

 Valentin Odnoviun paroda „Nuosekli fiksacija“

Lietuvoje gyvenantis ukrainietis fotomenininkas Valentyn Odnoviun pristato seriją projektų, paremtų skirtingais XX a. Baltijos šalyse, Ukrainoje, Lenkijoje ir Vokietijoje egzistavusiais režimais, kaip valdymo priemonę naudojusiais stebėjimo, tardymų bei kontrolės metodus. Šie projektai atspindi istorinius ir socialinius įvykius bei problemas, perteiktus abstrakčiais vaizdais, žadinančiais publikos vaizduotę siekiant išprovokuoti komunikaciją per interpretacijas bei konceptualų mąstymą.

„Per savo projektus aš bandau rodyti istoriją arba ateitį, nes mes žiūrime į ateitį iš dabarties pro praeities prizmę. Nors mano fotografija atrodo kaip abstrakcija, bet iš tikrųjų tai yra labai konkretūs objektai. Kad suprastum, kas nufotografuota, reikia skaityti tekstus. Žiūrovams pateikiamas katalogas, jo viduje – žemėlapis, kuriame galima atrasti atsakymą, ką jūs matote. Mano fotografijose svarbus ne vaizdas, o už jo slypintis atvaizdas, kuris didesnis už patį vaizdą. Šią mano parodą galima traktuoti kaip pretekstą parodai, esančiai II aukšte. Nes mano darbai kalba apie praeitį, mes esame dabartis, o po to bus galima suprasti, kokia bus ateitis, – ar liks tokie pat pėdsakai, kaip mano darbuose, ar, jei žmonės bus aktyvesni, gal bus laimingesnis finalas“, – pristatydamas parodą „Nuosekli fiksacija“ kalbėjo autorius.

Fotografija pagrįsto Baltarusijos šiuolaikinio meno paroda „Raudonoji linija“

Pasak parodos kuratoriaus D. Vaičekausko, Fotografijos šventėje eksponuojamos grupinės baltarusių menininkų parodos „Raudonoji linija“ pavadinti grynai fotografijos paroda negalima, nes joje nemažai darbų, kurie pagrįsti fotografija – ji naudojama piešiniuose, koliažuose ar videoformato kūriniuose. „Šią parodą planavome surengti praėjusių metų pabaigoje, – pasakojo D. Vaičekauskas. – Aš, kaip jos kuratorius, sudėtį ir koncepciją keičiau visus metus, ypač po 2020-ųjų vasaros pabaigoje Baltarusijoje įvykusių prezidento rinkimų. Visi puikiai žino, kuo jie baigėsi ir kokie įvykiai po to prasidėjo kaimyninėje šalyje. Tų įvykių kontekste keitėsi parodos koncepcija, ekspozicija pasipildė naujų autorių kūriniais ar buvę autoriai pasiūlė naujus darbus. Bet praėjusių metų pabaigoje karantinas uždarė visas parodų sales, ir mes jos negalėjome įgyvendinti. Todėl šią parodą pristatome šiais metais, tačiau ji per tuos metus tapo tik brandesnė ir įdomesnė. Juolab turint omenyje, kad Baltarusijoje per tą laiką buvo daug įvykių, jie nesibaigia ir dabar. Parodoje dalyvauja 13 autorių, didžioji jų dalis tebėra Baltarusijoje, keli išvykę į užsienį. Buvo menininkų, kurie pačiu paskutiniu momentu atsisakė dalyvauti parodoje, buvo ir tokių, kurie paprašė nerašyti pavardės prie kūrinio. Aš puikiai suprantu jų situaciją, ir visai nesinori žaisti likimais. Dėl visiems suprantamų priežasčių į parodos atidarymą nepavyko pakviesti autorių iš Baltarusijos. Labai džiaugiuosi, kad iš Paryžiaus, kur šiuo metu reziduoja, galėjo atvykti vienas iš parodos menininkų Aleksey Kuzmich, kuriantis politiškai ir socialiai angažuotus performansus.“

Parodoje „Raudonoji linija“ eksponuojama A. Kuzmich performanso „Tikiu“ arba „Filisterių politinių gyvūnų pasaulis“ dokumentacija: videomedžiaga ir nuotraukos. Šį performansą – politinį aktą menininkas atliko prezidento rinkimų apylinkėje per pačius rinkimus, už tai buvo suimtas ir tris paras praleido kameroje. „Man dar labai pasisekė – nebuvau sumuštas taip žiauriai, kaip kiti“, – pasakojo menininkas, rodydamas nuotrauką su smūgių žymėmis. Į laisvę ištrūkti jam padėjo medikai.

„Esu vienintelis parodos autorius, galėjęs dalyvauti jos pristatyme. Labai gaila, bet padėtis Baltarusijoje tokia, kad menininkai, patekę į labai pavojingas situacijas, pradeda save cenzūruoti, atsižada pasisakymų, slepia savo darbus, nenori jų eksponuoti ir skelbti savo vardų, – apgailestavo menininkas. – Visiems jums turbūt žinoma, kas dabar vyksta Baltarusijoje, – ten daug blogiau, negu buvo praeitais metais. Bet, kita vertus, menininkai, kuriantys politinį meną, žino, kokioje šalyje jie gyvena, kas yra diktatoriaus režimas, kas ten vyksta, ir jie privalo būti atsakingi už savo meną. Savicenzūra menininkui – pats baisiausias dalykas, ir aš labai tikiuosi, kad Baltarusijos menas išvengs šios duobės. Nes jei menininkas užčiaups sau burną, susipančios rankas, apie kokią mūsų šalies laisvę bus galima kalbėti?! Menas – ta nedidelė salelė, kur laisvė privalo išlikti. Tikiuosi, kad taip ir bus.“

Fotografijos šventės parodas iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba, Klaipėdos miesto savivaldybės administracija.

Parodos veiks iki 2022 m. sausio 16 d.

KKKC Parodų rūmų (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda) darbo laikas: trečiadienį–sekmadienį 11–19 val. (valstybinių švenčių dienomis nedirba).

Leave a Reply