Geriausi 2016 m. jaunieji grafikos dizaineriai: pergalės ir tarptautinės sėkmės

2016 m. Vilniaus dailės akademijos (VDA) Grafinio dizaino katedroje tebestudijuojantiems ar neseniai studijas baigusiems jauniesiems dizaineriams išties gausiai pažėrė ženklių profesinių pergalių ir tarptautinių apdovanojimų pasauliniuose dizaino konkursuose. Nuo pakuočių iki spekuliatyvaus dizaino projektų, nuo įkvėpimo ieškojimo etninėje kultūroje ir lietuviškos gamtos motyvuose iki pergalių nacionaliniuose konkursuose ir įvertinimo valstybiniu mastu. Pateikiame ryškiausių jaunųjų VDA grafikos dizainerių pergalių dvyliktuką.

„Lesta” variklių alyvų pakuočių koncepcija (dizaineriai: Laurynas Kamarauskas, Jurgis Ramanauskas, Sigita Markauskaitė)

1_Laurynas_Kamarauskas_LESTA_pakuote_1_vieta1

Laurynas Kamarauskas, LESTA pakuotė, I vieta. VDA archyvo nuotraukos

Šį pavasarį akademijoje dar tebestudijuojantys jaunieji dizaineriai nugalėjo Grafinio dizaino katedros ir socialinių partnerių įmonės „Lesta” skelbtame konkurse, kurio tikslas buvo sukurti „Lesta” variklių alyvų pakuočių koncepciją. Iš 14 konkurse dalyvavusių studentų atrinkti trys geriausieji, kurių idėjos pateiktos įmonei. Projektui vadovavęs Edvardas Kavarskas, pakuočių dizaineris ir dizaino krypties doktorantas, pabrėžia, kad yra tūkstančiai prekių, kurias į pirkinių krepšį įsidedame ilgai nemąstydami, o paklausti, kodėl perkame vieno ar kito prekės ženklo produktą, greičiausiai atsakytume, kad mums patiko įpakavimas.

Didžiausias iššūkis, su kuriuo susiduria produktas, atsiradęs parduotuvės lentynoje, – būti pamatytam. Todėl viena pagrindinių dizainerio užduočių – kruopščiai apgalvoti, kaip atrodys prekė, kad patrauktų potencialaus pirkėjo dėmesį. Nors konkurso dalyvių laukė nelengva užduotis, jaunieji dizaineriai su ja susidorojo puikiai. Konkurse pirmąją vietą pelnęs Laurynas Kamarauskas pasirinko juodą pakuotės spalvą, lakonišką „stambų” raudoną šriftą, išskiriantį produktą iš kitų panašios kategorijos gaminių.

Lietuviško maisto prekės ženklo „Rawiu” kūrimas. Pakuotės laukiniams Lietuvos augalams (dizainerė Ineta Plytnikienė)

2_Ineta_Plytnikiene_Rawiu2

Dizainerė Ineta Plytnikienė tarptautiniame prestižiniame dizaino konkurse A’DESIGN AWARD & COMPETITION, pakuotės kategorijoje, laimėjo sidabro apdovanojimą. Konkursui dizainerė pateikė bakalauro studijų diplominį darbą Lietuviško maisto prekės ženklo „Rawiu” kūrimas. Pakuotės laukiniams Lietuvos augalams” (darbo vad. lekt. dokt. Edvardas Kavarskas).

Kurdama pakuotę dizainerė įkvėpimo sėmėsi iš lietuviškos gamtos formų, tekstūrų, spalvų, senųjų baltiškųjų žoliavimo tradicijų, susiedama pateikiamą produktą su ekologija, sveiko gyvenimo būdo idėjomis. Lietuviai savo tautiniame kulinariniame pavelde šimtus metų vartojo laukinius augalus, kurie dizainerės projekte pateikiami moderniai supakuoti į kartonines dėžutes ir pritaikyti naudoti šiuolaikiniam skubančiam didmiesčio gyventojui. Pakuotės spalvinė gama atspindi pasirinktą ekologiškumo idėją, tačiau pati pakuotė atitinka visus šiuolaikinio vartotojo keliamus reikalavimus, kartu yra pritaikyta ir šaldikliui. Ant pakuočių atspausti detalūs, augalo išvaizdą tiksliai atspindintys piešiniai ir trumpa informacija apie naudingas augalo medžiagas vartotojui leidžia susidaryti tikslią, išsamią informaciją apie prekę ir jos savybes. Didžiausias iššūkis, su kuriuo susidūrė dizainerė, – sukurti tokią pakuotę, kuri būtų lengvai suprantama vietinėje lietuviškoje rinkoje kaip ekologiška, „švari”, gamtiškai lietuviška, tačiau tuo pat metu būtų įdomi ir suvokiama plačiajai grupei vartotojų užsienio rinkoje.

Žvakės ir namų kvapai „Smells Like Spells” (dizaineriai: Edvardas Kavarskas ir Gintarė Ribikauskaitė)

3_Gintare_Ribikauskaitė_Edvardas_Kavarskas_Smells_like_spells2

Dizainerių duetas – grafinio dizaino katedros 4 kurso studentė Gintarė Ribikauskaitė ir doktorantas Edvardas Kavarskas nuskynė pergalę nacionaliniame konkurse GERAS DIZAINAS. Tai nacionalinis konkursas, skirtas atrasti ir pažymėti geriausiam dizainui šalyje – Lietuvos įmonių produkcijai ir Lietuvos dizainerių darbams. Šiais metais apdovanojimai vyko jau penktą kartą.

Smells Like Spells gaminiuose siekiama suderinti natūralumą, ekologiją, rankų darbą su šiek tiek magijos bei ezoterikos. Kiekvienas produktas sukurtas rankomis pagal originalius receptus, pasitelkiant tiek tradicinius liaudies išminties, tiek šiuolaikinius parfumerijos, žvakių, smilkalų gamybos metodus. Smells Like Spells pakuočių paskirtis – neužgožti produktų, o tik asistuoti. Svarbu, kad pats išpakavimo procesas virstų nuotykiu vos tik paėmus gaminį į rankas. Šiuolaikinė prabanga – ne rėkianti, o šnabždanti. Todėl sprendimo įgyvendinimui rinktasi kiek įmanoma natūralesnės medžiagos ir lakoniški, lytėjimo pojūčius žadinantys dizaino sprendimai.

Rankinė HAPPY BAG (dizaineriai: Gintarė Ribikauskaitė, Ingrida Kirkliauskaitė)

4_Gintare_Ribikauskaite_Ingrida_Kirkliauskaite_Happy_Bag

Happy bag – tai dar vienas jaunųjų dizainerių produktas, kuris nacionaliniame konkurse GERAS DIZAINAS už savo išskirtinumą pelnė specialų diplomą. Jaunosios dizainerės teigia, kad išskirtinumas yra drąsus požiūris į kasdienybę. Rankinės ir delninės yra pasiūtos iš visiškai skaidraus plastiko, tad visas jų turinys yra matomas aplinkiniams. Jos puikiai pritaikytos kasdieniam nešiojimui. Happy bag rankinė yra patogaus dydžio, talpi, su juodomis tvirtomis rankenomis, o delninukė – puiki vieta smulkmenoms: nedidelė, užsegama. Tiek rankines, tiek delnines puošia užrašai „Buy experiences instead of things”. Tai ir yra pagrindinis jaunųjų dizainerių šūkis ir priemonė, kuria žmonės galėtų skleisti žinutę apie vis didėjantį materialumą ir priminti vieni kitiems, kad daug svarbiau už daiktus yra gyvenimiška patirtis bei įspūdžiai. Taigi, Happy bag rankinės ir delninės yra ne tik puikios stiliaus detalės, bet ir savotiškos komunikacijos priemonės.

Spekuliatyvaus dizaino projektas „Nuodų pakuotės BECAUSE_OF” (dizainerė Gintarė Ribikauskaitė)

5_Gintare_Ribiikauskaite_Nuodu_pakuotes

Dizainerė Gintarė Ribikauskaitė konkurse „Jaunojo dizainerio prizas 2016″ pelnė geriausios 2016 m. komunikacijos dizainerės vardą. Gintarė konkursui pateikė savo bakalauro studijų baigiamąjį darbą spekuliatyvaus dizaino projektą „Nuodų pakuotės BECAUSE_OF” (darbo vadovas lekt. dokt. Edvardas Kavarskas).

Pasak autorės, septynias mirtinas nuodėmes atspindinčios nuodų pakuotės yra provokacija, skatinanti kuriančius žmones susimąstyti apie darbo etikos ribas. Pirmoji nuodėmė – puikybė ir Napoleonas. Pakuotėje dominuoja žalia – jo kambario tapetų, kurie buvo užnuodyti, spalva. Joje gausu simbolių, pavyzdžiui, Napoleono bitė, Triumfo arka ir, žinoma, imperatoriaus monograma „N”. Antroji nuodėmė – godumas ir popiežius Alexander Borgia. Pasirinktos spalvos, potėpiai, mano nuomone, perteikia tuometinį popiežiaus gyvenimą. Trečioji nuodėmė – tuštybė ir Elvis Presley. Jo simboliu pasirinktas erelis, kuris buvo ant daugelio dainininko sceninių kostiumų. Ketvirtoji nuodėmė – apsirijimas ir Amy Winehouse. Iliustracijų stilistika piešta pagal dainininkės tatuiruotes. Taip pat pakuotėje yra jos kūno piešinių interpretacijų. Penktoji nuodėmė – geismas ir Giulia Tofana. Šio nuodo sudedamoji dalis – Belladonna, kuri ir yra pavaizduota ant šios pakuotės. Šeštoji nuodėmė – kerštas ir Alexander Litvinenka. Šnipas, kuris buvo nunuodytas radioaktyviu nuodu – poloniu. Perteikti jo pavojingumą pasirinktas holograminis paviršius. Septintoji nuodėmė – pavydas ir Catherine Medici. Šioje pakuotėje yra matoma modifikuota Catherine Medici monograma, o taip pat jos ir Jeanne d’Albret portretai.

Projektas „Skaros sekančios pasakas” (dizainerė Gabrielė Ugnė Petrauskaitė)

6_G_U_Petrauskaite_skaros_sekancios_pasakas1

Antros vietos laimėjimą konkurse „Jaunojo dizainerio prizas 2016″, produkto dizaino kategorijoje, Gabrielei Ugnei Petrauskaitei pelnė projektas Skaros sekančios pasakas (darbo vadovė prof. Aušra Lisauskienė). Šiuo metu Gabrielė magistrantūros studijas tęsia Grafinio dizaino katedros Vizualiųjų komunikacijų dizaino magistrantūroje toliau gilindama ir plėtodama projektą.

Vaiko ir senelių santykių glaudumas buvo idėjinis jaunosios dizainerės projekto pagrindas. Ieškota sąsajų ir jungčių, kurios padėtų sukurti kartų tarpusavio ryšį. Ryšio perdavimo objektu tapo skara, kuri komunikuoja per pasakos formą. Skara yra gana statiškas fizinis objektas, todėl Gabrielė ėmėsi įdomaus uždavinio organiškai kartu suderinti dinamiką ir statiką. Praturtintos realybės principas naudojant AURASMA programą padėjo sujungti dinamines animacijas su statiškomis iliustracijomis, esančiomis skaroje. Lietuvių liaudies stebuklinės pasakos turtingos mistiškų simbolių, stebuklingų daiktų bei gamtos motyvų – visa tai tapo svarbiais elementais kuriant pasakų iliustracijas. Visų pasakų iliustracijos yra asmeninė Gabrielės Ugnės interpretacija, leidusi laisvai ieškoti kitokių formų ir jas deformuoti, jungti neįprastas detales su įprastais objektais.

Kalendorius jauniesiems dizaineriams „Career Calendar for Artists 2016″ (dizainerė Kotryna Naraškevičiūtė)

7_Kotryna_Naraskeviciute_Kalendorius 1

VDA Vizualiųjų komunikacijų dizaino magistrantė Kotryna Naraškevičiūtė 2016 m. pergales sėmė rieškučiomis. Dizainerei 2016–2017 studijų metams skirta Lietuvos Respublikos Prezidento Antano Smetonos vardinė stipendija už puikius akademinius rezultatus bei aktyvią mokslinę veiklą. O studijų metu sukurtas darbas Career Calendar for Artists 2016 (darbo vadovas prof. Audrius Klimas) susišlavė pergales net dviejuose prestižiniuose pasauliniuose dizaino konkursuose. International Design Awards konkurse Kotryna laimėjo aukso apdovanojimą, o A’DESIGN AWARD & COMPETITION konkurse nugalėjo Grafikos ir vizualiųjų komunikacijų dizaino kategorijoje, nurungusi gausų būrį grafikos dizainerių iš JAV, Suomijos, Kinijos, Prancūzijos, Vokietijos ir kitų pasaulio šalių.

Career Calendar for Artists 2016 – tai metų kalendorius, skirtas specialiai jaunajam dizaineriui. Suskirstytas į 12 puslapių, atitinka 12 metų mėnesių, kuriuose tarsi 12 žingsnių kelią įveikiančiam jaunajam dizaineriui pateikiami patarimai, kaip, jais vadovaujantis, sulaukti sėkmės. Aiški, gerai struktūrizuota kalendoriaus forma, subalansuota spalvinė gama ir taikliai parinkti šriftai sukuria vientiso ir patogaus naudoti produkto įspūdį.

Knyga „Lietuvos futbolo istorija. Žmonės. 1911 – 1990″ (dizainerė Viktorija Leleivė)

8_Viktorija_Leleive_Lietuvos_futbolo_istorija1

Kasmet rengiamuose Lietuvos spaustuvininkų asociacijos spaudos pramonės apdovanojimuose Viktorija Leleivė, dar tebestudijuojanti Grafinio dizaino katedroje, pelnė Perspektyviausio jaunojo dizainerio apdovanojimą už knygą „Lietuvos futbolo istorija. Žmonės. 1911 – 1990″.

Viktorija sukūrė knygos dizainą, maketą ir apipavidalinimą. 736 puslapių knyga pasižymi profesionaliai dizainerės išspręsta visuma, subtiliu mikrotipografiniu balansu, tekstą patogu ir lengva skaityti. Kurdama šią knygą Viktorija Leleivė panaudojo visas per 4 metus Vilniaus dailės akademijos Grafinio dizaino katedroje sukauptas žinias. Nors tai – biografijų knyga, ją laikyti rankose, vartyti – nepaprastas malonumas. Savo profesiniu prioritetu Viktorija laiko knygų dizainą.

Konceptualus projektas „Domestic (non)existence” (dizainerė Rasa Jančiauskaitė)

9_Rasa_Janciauskaite_Domestic_non_existence_2

Vizualiųjų komunikacijų dizaino magistrantės Rasos Jančiauskaitės projektas „Domestic (non)existence” (darbo vadovė prof. Aušra Lisauskienė) pateko į finalą tarptautinėje bienalėje The 2nd China International Biennialfor University Students. Rasos projektas 2014 m. jau yra laimėjęs pirmąją vietą Tarptautiniame prof. Algimanto Švėgždos piešinio konkurse.

Dizainerė savo darbe apmąsto viešojoje ir privačioje erdvėje vyraujančias moralės normas, nusistovėjusias taisykles. Siekiama sukeisti vietomis objektus ir sugriauti harmoningą, tvarkingą išorinį pasaulį, nes savo būtyje žmogus visada nešiojasi ir buitį. Projektu dizainerė siekė parodyti, kaip ši duali „būties-buities” idėja atrodo išreikšta vizualiai.

Lietuviškų vaisių pakuotės (dizaineris Edmundas Jankauskas)

10_Edmundas_Jankauskas_lietuvisku_vaisiu_pakuotes1

Vizualiųjų komunikacijų dizaino magistrantas Edmundas Jankauskas pelnė pergalę A’DESIGN AWARD & COMPETITION konkurse, pakuotės dizaino kategorijoje.
Tarptautiniam konkursui dizaineris pateikė išlyginamųjų pokoleginių studijų Grafinio dizaino katedroje baigiamąjį darbą – Lietuviškų vaisių pakuotes (darbo vadovas prof. Audrius Klimas). Jaunojo dizainerio projektas taip pat pateko į prestižinę pakuočių tendencijų knygą FAVOURITE DESIGN (Prancūzija).

Savo darbu Edmundas Jankauskas siekė patraukliai pateikti lietuviškų vaisių veisles kaip aukštos kokybės, gurmanišką ir turintį gilias tradicijas produktą, kuris visiškai atitinka šiandieninio išrankaus pirkėjo – gurmano poreikius.

Tipografinis projektas „Brangusis ART DECO” (dizainerė Jolanta Klišonytė)

11_Jolanta_klisonyte

Vizualiųjų komunikacijų dizaino absolventė, profesionali komunikacijos dizaino specialistė Jolanta Klišonytė prestižiniame HOW INTERNATIONAL DESIGN AWARDS konkurse pelnė specialų Merit apdovanojimą. Jolanta tarptautiniam konkursui pateikė Vizualiųjų komunikacijų dizaino magistrantūros baigiamąjį darbą – tipografinį projektą „Brangusis ART DECO” (darbo vadovė prof. Aušra Lisauskienė).

Jolantos projektas susideda iš trijų tipų medijų: tūrinės tipografikos, tipografikos internetinėje erdvėje ir spausdintinės. Konceptualią projekto struktūrą galima apibūdinti kaip sėkmingą kompleksišką skirtingų kalbos formų: garso, rašymo ir šrifto kaip vaizdo kombinaciją. Centrinė projekto ašis – Font Lab programa sukurtas šriftas „Brangusis”. Jis nėra prieš tai sukurtų ar fragmentiškai Lietuvos taikomosios grafikos darbuose pasirodžiusių šriftų atgimimas. Tačiau akivaizdu, kad jis yra pagrįstas istorine koncepcija iš praeities pavyzdžių. Dizainerei pavyko sėkmingai sukurti originalų ir tarptautiniame kontekste įvertintą šriftą, atitinkantį šiandieninio tipografo poreikius.

Verslo suvenyras „Kalendorius” (dizainerė Ugnė Balčiūnaitė)

12_Ugne_Balciunaite_Kalendorius

Jaunoji dizainerė Ugnė Balčiūnaitė išties turi kuo pasigirti. Aktyvi dizainerės veikla, pradėta nuo pat studijų Vilniaus dailės akademijos Grafinio dizaino katedroje pradžios, jau duoda vaisių. Praėjusį semestrą jaunoji dizainerė laimėjo Rotary klubo stipendiją – galimybę pusmetį studijuoti dizainą Ofenbacho dailės akademijoje, o šį vėlyvą rudenį Ugnė nugalėjo UAB „Libra Vitalis” ir UAB „Heliopolis” rengtame Verslo suvenyro konkurse. Ugnė konkursui pateikė savo studijų proceso užduotį „kalendorių” – šiuolaikišką, meninę ir estetinę vertę turintį, originalų ir praktišką suvenyrą.

 

Parašykite komentarą