Trijų jaunųjų tapytojų paroda „Paviršiaus būklė”
KKKC Parodų rūmuose (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda) 2022 m. spalio 14 d., penktadienį, 17.30 val. atidaroma Gerdos Malinauskaitės, Šarūno Baltrukonio ir Manto Valentukonio tapybos paroda „Surface condition” / „Paviršiaus būklė”. Paroda „Surface condition” / „Paviršiaus būklė” – trijų autorių pastanga užčiuopti šiuolaikinės tapybos įtampas, egzistuojančias dinamiškame ir skaitmenizuotame vaizdinės kultūros kontekste. Skaitmeniniai procesai (nuo technologinių aplinkybių iki vizualinių ypatybių ir tendencijų) sodriai koreguoja tapybinius modelius ir mechanizmus, pasiūlydami paveikslui išaugti sau įprastą plókštumą, o tapybos specifiką permąstyti nestabilioje – transpozicijos, virsmo, aido – būsenoje. Parodos pavadinimas liudija paviršių kaip reikšmingą skaitmeninės ir tapybinės terpių patyrimo aplinkybę bei vis aktualesnį vizualinės kultūros aspektą. Skaitmenoje tarpstantys vaizdai, stokodami tradiciškai suvokiamo materialumo, akcentuoja savo paviršiuose vykstančius procesus: vaizdo tekstūriškumas, intensyvumas, gylis, tankumas tampa savotišku fizinio kūno pakaitalu. Šis kontekstas kviečia naujai apmąstyti ir patį tapybos paviršių, sufleruojantį jos fizinį būvį, autoriaus prisilietimo, užtrukimo ženklus. Kūryboje sąmoningai painiojami skaitmeniniai ir tapybiniai vaizdai, stebint ir tyrinėjant jų aktyvacijos būdus, prigimtį, panašumus ir skirtumus, persidengiančias savybes. Gvildenamas apibendrintas klausimas kas yra / nėra / gali būti paveikslas, apmąstomas tapybos kaip medijos specifiškumas, provokuojami klaidos ir atsitiktinumo, intymumo ir anonimiškumo, artumo ir nuotolio klausimai. Norint išvengti hierarchinio vertinimo, tapybiniai ir skaitmeniniai paviršiai parodoje interpretuojami kaip susijusios terpės. Jų dialoge vystosi skirtingos vaizdo suvokimo mediacijos, plėtojasi konceptualios ir estetinės tarpininkavimo, perdavimo formos. Skaitmeninis ir tapybinis vaizdai tampa vienas kito motyvu, simptomu, priežastimi, taip pat turiniu, efektu. Tapatinant šių skirtingų terpių paviršius, tikimasi sukurti netikėtą, ribišką, tarp tapybos ir skaitmenos pakibusią parodos visumą. Ieškomi būdai įtapybinti skaitmeninį vaizdą, realizuoti jo ypatumus drobėje, o skaitmeniniuose darbuose atrasti tapybinį efektą. Tapomi kibernetinės kultūros elementai (tokie kaip videožaidimų avatarai, kompiuteriu generuotos tekstūros), kuriamos vizualinės nuorodos į kompiuterinių programų funkcijas, tapybiškai permąstomos skaitmeninio vaizdo žiūrėjimo aplinkybės. Apie autoriusParodos autoriai – kūrybinį kelią pradedantys tapytojai, susipažinę studijų Vilniaus dailės akademijos (VDA) Kauno fakultete metu – savo darbuose skirtingomis prieigomis tyrinėja tapybos išeitis virtualybės ir skaitmenos prisodrintuose kontekstuose. Tradicinės tapybos būdą vertinantys kaip jaudinantį pasirinkimą, menininkai eksploatuoja skirtingas vaizdų komponavimo priemones, naudojasi skaitmeniniais įrankiais, spaudos technologijomis. Gerda Malinauskaitė (g. 1995) VDA Kauno fakultete 2018 m. įgijo tapybos bakalauro, 2021 m. – magistro laipsnį. Šiuo metu savo kūryboje analizuoja galimus vaizdų sureikšminimo scenarijus bei apmąsto juos tapybinių galimybių kontekste. Tapyba tampa pagrindine tokių svarstymų terpe, kartu ieškant jos kaip medijos veikimo principų. Keliomis kryptimis aktyvuojant tapybinių savybių klausimus, stebima, kaip tapyba elgiasi su vaizdu, kad galėtume patirti jį kaip reikšmingą. Skaitmeniniai vaizdai ir jų kūrimo įrankiai paveiksluose naudojami kaip komentuojantys tapybos specifiką bei pasiūlantys netikėtas paveikslo ir pasirinktos temos interpretavimo gaires. Renkamasi kalbėti lyg vizualinėmis nuotrupomis, iki galo žiūrovui nepažinių vaizdų fragmentais. Vaizdai, nors ir turintys konkretų tapybinį motyvą, kūrybiniame procese virsta abstrakčiais ar net anonimiškais. Dėmesys sutelkiamas į tapybinį vaizdinį bei, lygiagrečiai, į galimas to vaizdinio formas: tapoma aliejiniais dažais ant drobės, kuriami skaitmeninės tapybos darbai bei šių tapybų hibridai. Šarūnas Baltrukonis (g. 1998 m.) VDA Kauno fakultete 2021 m. įgijo tapybos bakalauro laipsnį. Drobę naudodamas lyg „photoshop“ programos darbastalį, kūryboje ieško natūros ir skaitmeninių tekstūrų jungties, realaus ir dirbtinio vaizdų bendradarbiavimo. Paveiksluose atkartoja sluoksnių (photoshop layers) įspūdį, o tapomiems realaus pasaulio fragmentams mėgina priskirti skaitmeninį efektą. Griežtos linijos, reklamas primenančios spalvos, vaizdo paviršiaus plokštùmas (būdingas skaitmeniniam vaizdui) paveiksle pildomas kontrastuojančiomis, realybės nuojautą žadinančiomis detalėmis. Drobėje manipuliuojama tapomais motyvais taip, kad šie primintų kompiuterinėmis programomis generuotus vaizdus. Mantas Valentukonis (g. 1998) šiuo metu VDA Kauno fakultete studijuoja tapybą. Kūryboje tyrinėja, patiria ir naikina ribą tarp tapybos ir skaitmeninio vaizdo. Kūriniai kupini nuorodų į kibernetinę kultūrą: motyvais tampa videožaidimų avatarai ir tekstūros, programos „photoshop“ sluoksniai, fotogrametrijos metodas, papildytoji realybė ar kiti dirbtinio intelekto generuojami vaizdai. Komponuodamas paveikslą, tarpusavyje dinamiškai painioja materialumo ir nematerialumo jausenas: iš realybės paimtus motyvus jungia su sintetinėmis kibernetinės erdvės paviršiaus būsenomis, potėpį teptuku priešina purškiamam dažui (spalvos dulkėms). Paveikslų siužetai taip pat kupini įtampos: juose vystosi skaitmeniškų, fizinei tikrovei nepriklausančių, dažnai iš kompiuterinių žaidimų nužengusių personažų drama. Tikrovės ir skaitmeniškumo erdves tapytojas jungia ir kitais būdais – atsisakydamas tikrovę primenančios šviesotamsos, stengiasi kurti įspūdį, kad paveikslas, lyg matomas per ekraną, šviestų iš vidaus. Kai kuriuose paveiksluose regimas ir iš kompiuterinių programų perimtas baltai pilkas tinklelis. Išdėstytas drobės pakraščiuose, jis tarsi pratęsia paveikslo siužetą už drobės ribų. Paroda veiks iki 2022 m. lapkričio 6 d. KKKC Parodų rūmų (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda) darbo laikas: trečiadienį–sekmadienį 11–19 val. (valstybinių švenčių dienomis nedirba). Renginio metu bus fotografuojama ir / ar filmuojama. Informuojame, kad dalyviai gali būti matomi renginio nuotraukose ir vaizdo įrašuose, paviešintuose įvairiose medijos priemonėse. |