ARTrokas parodų erdvėje
Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro (KKKC) Parodų rūmuose veikia dviejų šiuolaikinių menininkų ir vieno neprilygstamo klasiko parodos. Tokios skirtingos, kad būtinai norisi rasti, kas jas sieja, mat kiekvieno menininko pasirodymas savaip įdomus. Praėjusią savaitę į didžiausią uostamiesčio meno erdvę plūstelėjo Salvadoro Dali (1904–1989) gerbėjai. Paroda „Materialusis siurrealizmas“ (Materialization of the Surreal) – pirmoji proga išvysti Pono Siurrealizmo kūrybą Lietuvoje gyvai. O tie, kuriems įdomu ne tik šiuolaikinio meno ištakos, bet ir jo dabartis, buvo patenkinti vizualiojo meno kūrėjo airio Eamono O’Kane’o piešinių ir instaliacijų paroda „And Time Begins Again“, taip pat 2010 metų Jaunojo tapytojo prizo laureato Adomo Danusevičiaus „Kamufliažiniu vyriškumu“. Savaip įdomūs Įvykius Parodų rūmuose KKKC vadovas menotyrininkas Ignas Kazakevičius pavadino artroku, savotiška vaizdine jo variacija. Pavadino ir nepagadino. Čia atidarytos trys parodos – tokios skirtingos, jog trūks plyš norisi rasti, kas jas sieja. Tam reikalui visai tinka ir muzikos stilius, ir prekės ženklas. „Tarkim, S.Dali turi savąjį prekės ženklą, Adomas seka queer mada, o Eamono darbai paklūsta archyvinei estetikai, jos pavyzdžių gausu šiuolaikinio meno bienalėse“, – per parodų atidarymą teigė I.Kazakevičius. Kita vertus, galima apsieiti ir be jokių paieškų, ypač jei kiekvieno menininko pasirodymas savaip įdomus. Nuo… iki S.Dali vardą visų pirma siejame su tapyba. Ta takia, lipnia vaizdų mase, srūvančia iš pasąmonės į sąmonę ir per drobę – atgal. Prancūzijos fondo „Amiencom“ ekspozicijoje rodomi keli litografijų ir medžio raižinių ciklai, proginiai medaliai, bareljefai, keraminės lėkštės, pašto ženklo maketas, net menininko kurtos vyno etiketės. Grynosios tapybos tarsi nėra. Ir nepasigendame, nes ją dosniai pakeičia itin tapybiška grafika, pamažu gerai įsižiūrint atverianti egzotišką autoriaus simbolių pasaulį. Jeigu pavyksta gerai įsižiūrėti… Mat parodos lankytojų srautas beveik prieš tavo valią gena nuo darbo prie darbo, nuo stendo prie stendo. Nuo praėjusio trečiadienio iki savaitgalio, nuo savaitgalio iki dabar. Ir, regis, iki pat vasario 28 dienos. S.Dali kompozicijose du, trys, daugiausia – keturi personažai. Ir būtinai vienas – numanomas. Tiksliau, numatomas. Jo šešėlis krinta iš paveikslo „paraščių”. Jau to užtenka pajusti intrigą ir įtarimą apie slaptą S.Dali metaforų kalbą, gana racionalias vaizdinijos potekstes. Hibridai Danijoje šeimą sukūręs E.O’Kane’as LŽ teigė, jog ekspozicijos erdvę dažnai paverčia laikina menininko studija, teorinių ir praktinių jungčių laboratorija. Taip jis pasielgė ir Klaipėdoje. Parodų rūmų antrame aukšte svečias išskleidė visą kūrybos priemonių arsenalą: piešinių anglimi, aerografų, objektų, animacijos ir vaizdo instaliacijų. Airis tyrinėja žmogaus ir gamtos, architektūros santykius, sieja istorijos ir asmeninės mitologijos temas. Maloniai stebina E.O’Kane’o išsilavinimas, Renesanso žmogui būdingi užmojai derinti skirtingas teorijas ir kurti, kaip pats sako, hibridus. Nenuostabu. Rugsėjį 40 metų sulauksiantis menininkas – jau profesorius, dėsto Bergeno meno akademijoje (Norvegija). Tačiau smagiausia įsitikinti ne teoriniais, bet praktiniais E.O’Kane’o įgūdžiais. Kūrybos temas ir objektus jis meistro ranka atkuria popieriaus lakštuose, animacijoje. Nepriekaištingai išreiškia save bet kuria technika. Tikroji tiesa Uostamiesčio meno mėgėjams rodoma E.O’Kane’o kūrybos retrospektyva. Iš airių rašytojo Samuelio Becketto tekstų pasiskolintu parodos pavadinimu „And Time Begins Again“ („Laikas eina vėl iš naujo”) autorius sumuoja nuveiktus darbus ir skelbia naują pradžią. Šešiolika pastarųjų metų jis gilinosi į savo vaikystės patirtis, susijusias su namais Donegalo grafystėje. Šiai kūrybos daliai atstovauja vaizdo instaliacija „Re-enactment: Hunt and Meal“. Taip pat E.O’Kane’ą žavėjo jau minėta „menininko studijos“ arba „menininko archyvo“ – idealios vietos kuriančiam žmogui – tema. Ją atskleidžia centrinė parodos dominantė – medinių objektų instaliacija „In All Things“ („Esantis visur”, 2014), savotiškas vaikystės miestas. Menininkas remiasi vokiečių pedagogo, vaikų darželio koncepcijos autoriaus Friedricho Froebelio (1782–1852) idėjomis. Vaikų kūrybingumui lavinti šis sukūrė medinių žaislų – spalvotų formų rinkinį. E.O’Kane’as kalba apie F.Froebelio svarbą modernizmui, kaip meno epochai ir moderniajai visuomenei apskritai. Nes kai tokie vaikų darželiai pasklido po pasaulį, juose pirmuosius meninius įgūdžius įgijo architektai Frankas Lloydas Wrightas ir Le Corbusier, tapytojai Vasilijus Kandinskis ir Pieteris Mondrianas. F.Froebelio mokymai padarė įtaką Bauhauso mokyklai ir abstrakcionistams. „Sunkmečiu, kai tenka daug ką permąstyti, turime grįžti prie esminių dalykų, o vienas jų, manau, yra kūrybingumas, – sakė E.O’Kane’as. – Mano darbai yra socialiniai, dalis – interaktyvūs. Jie slepia daug prasminių sluoksnių. Tačiau tai, ką jums pavyks suprasti pasitelkus savąją patirtį, ir bus tikroji jų tiesa.“ A.Danusevičiaus vyriškumas E.O’Kane’as sakė nudžiugęs, kai sužinojo, kad jo parodos kaimynas – A.Danusevičius. Airis prisiminė jaunąjį tapytoją praėjusiais metais buvus tarp jo paskaitos Vilniaus dailės akademijoje klausytojų. Akademijos doktoranto A.Danusevičiaus personažų veidai – praradę išskirtinius bruožus. Autorius kalba apie tapatybės maskavimą, tyrinėja homoseksualumo reiškinį sporte. „Anksčiau jis buvo slepiamas. Tik prieš penkerius, septynerius metus sportininkai apie tai prabilo”, – LŽ teigė A.Danusevičius. „Adomas yra vienas iš nedaugelio šiuolaikinių menininkų, nuosekliai tyrinėjančių vyriškumo sampratą mene, kultūroje, gyvenime. Nevengia aštresnių, nenormatyvinio seksualumo temų”, – tvirtino A.Danusevičiaus parodos kuratorė menotyrininkė Laima Kreivytė. Spalvos Mėginant įsisąmoninti visų trijų parodų koloritą atrodo, jog S.Dali siūlo plačiausią spalvų gamą. A.Danusevičius, sakytum, išskleidžia penkiasdešimt pilkų atspalvių, graduoja juodos spalvos niuansus. Tačiau nuosekliai plėtodamas savąją meninę strategiją, mėginimą abstrahuoti randa ir blyškią geltoną. Karmino ryškumu, lyg ironizuodamas paveikslo turinį, išsiskiria vienintelis senas Adomo ekspozicijos darbas „Anonimai“ (2012). Dalykiškas, medžiagiškas E.O’Kane’as rodo bekompromisį juodos ir baltos kontrastą, spalvas „įjungdamas” tik vaizdo instaliacijose, animacijoje ir triptike „Nevienalyčiai portretai“ (2007). Na ir, žinoma, medžio spalvų natūralumas… Adomo Danusevičiaus ir Eamono O’Kane’o parodų vernisažas. Algirdo Kubaičio nuotr. |