„Vaizdų archyvuose” – tradicija ir modernumas

Tradicinės grafikos technikos, vis dažniau pamirštamos šiuolaikinių kūrėjų, rado erdvės Vilniaus dailės akademiją pabaigusių grafikių darbuose. Parodą „Vaizdų archyvai”, eksponuojamą Klaipėdos kultūrų komunikacijų centre, sudaro autorių atmintyje įsirėžę prisiminimai, potyriai, apmąstymai, išreikšti tradicinėmis grafikos technikomis: sausa adata, šilkografija, ofortu, ksilografija.

Parodos kuratorių teigimu, šiuolaikiniame mene grafika dažnai pavadinama negyvėle. „Norėjau surengti parodą būtent Klaipėdoje, kadangi ši vaizduojamosios dailės šaka čia gana užmiršta, net universitete jos nemoko. Todėl norime praplėsti menu besidominčių klaipėdiečių akiratį, parodyti, jog grafika – tai ne tik medžio raižiniai. Parodoje eksponuojami vilniečių darbai yra ir kažkuo panašūs, ir labai skirtingi: jaučiamas bendras akademijos braižas, tačiau nestinga ir individualumo, kiekvienos autorės vidinių potyrių”, – sakė viena iš parodos kuratorių grafikė Toma Šlimaitė.

„Kiekvienas menininkas viską saugo, kaupia ir augina kažkur giliai viduje, kol ateina metas tai realizuoti. Šitaip ir gimė šios parodos koncepcijos idėja. Visus jos dalyvius sieja bendras vardiklis: darbai labai vizualūs ir racionalūs, vengiama abstrakcijos, ieškoma vaizdų. Paroda skirta žmogui, darbai kalba paprasta vaizdų kalba. Stengėmes prie kiekvieno darbo pridėti tam tikrą momentą, padėsiantį parodos žiūrovui praplėsti supratimo lauką: kiekvienas gali pasiimti mažą darbų reprodukciją atviruko pavidalu ir pasidėti ją į savo asmeninį vaizdų archyvą”, – pridūrė parodos kuratorė Urtė Balčaitė.

Tradiciškai, bet kitaip

Parodoje, be tradicinių technikų, pristatomos ir naujosios technologijos. T. Šlimaitės sukurtas filmukas yra jos grafikos darbų montažas. Autorės teigimu, neilgame, kraupios muzikos ir tamsių spalvų kupiname videofilme sudėti kūriniai, gimę iš svarbių gyvenimo įvykių, prisiminimų. „Rinkausi tamsius kūrinius, kurie geriausiai atitiko filmuko sumanymą”, – sakė autorė.

Prie kiekvieno eksponuojamo U. Balčaitės serijos „Animal Condition” kūrinio pritvirtinta lupa. Pažiūrėję pro ją, parodos lankytojai gali pamatyti kruopščiai paslėptą gyvūną. Jis, pasak autorės, patiria stiprius žmogiškus jausmus: „Žmogiškosios būsenos, pavyzdžiui, mirties ar vienišumo baimė, gyvūnams nėra svarbios. Todėl kartais į juos žiūriu su pavydu. Mano darbuose galima atrasti juose gyvenantį mažą gyvūnėlį, patiriantį jo gentainiams įprastai nebūdingas žmogiškąsias būsenas.” Darbai sukurti tradicine estampo technika.

„Pakeliavau po pasaulį ir nusprendžiau, jog tradiciniai grafikos darbai man nebeįdomūs. Todėl pabandžiau ją sujungti su tekstile, drabužių dizainu”, – pasakojo grafikė Vilma Šlimaitė, ketinanti šią idėją plėtoti ir ateityje. Parodoje eksponuojami senais autorės darbais dekoruoti drabužiai – palaidinė bei sijonas.

Mildos Dainovskytės darbuose – daiktai, pamesti autobusų parke. „Kreipiausi į parko darbuotoją, kuris renka, saugo ir registruoja keleivių pamestą turtą. Stengiausi atsirinkti tiek man pačiai keistai atrodžiusius, tiek ir gilesnę perkeltinę prasmę turinčius radinius”, – teigė autorė. Ciklas „Radiniai” atliktas oforto, akvatintos technikomis.

Paroda veiks iki š. m. rugsėjo 29 d.

Parodos kuratorės ir koncepcijos autorės – Toma Šlimaitė ir Urtė Balčaitė. Dalyvauja Urtė Balčaitė, Milda Dainovskytė, Elena Grudzinskaitė, Aistė Papartytė, Monika Puzauskaitė, Laura Selmistraitytė, Ieva Stasevičiūtė, Vilma Šlimaitė ir Toma Šlimaitė.

Mindaugo Bubelio nuotraukos

Leave a Reply