Menininkai Nomeda ir Gediminas Urbonai Juodkrantėje pristato Masačusetso technologijų institute sukurtą, meno ir mokslo sinteze grįstą instaliaciją: „Ateitybės sala“

Nuo liepos 28 d. Juodkrantės svečiai ir gyventojai Pamario galerijos prieigose gali pamatyti vienų iš tyrimais grįstos kūrybos lyderių ne tik Lietuvoje, bet ir pasaulyje Nomedos ir Gedimino Urbonų įtraukiąją garso instaliaciją „Ateitybės sala“. Instaliacija bus pristatoma rugpjūčio 2 d., trečiadienį, 18 val., pristatyme dalyvaus jos autoriai Nomeda ir Gediminas Urbonai.   

Garso instaliacija „Ateitybės sala“. Organizatorių nuotr.
Garso instaliacija „Ateitybės sala“. Organizatorių nuotr.

Liepos 28–rugpjūčio 31 d. Juodkrantėje, Pamario galerijos prieigose, Kuršių nerijos svečiams ir gyventojams pirmą kartą Lietuvoje pristatoma Masačusetso technologijų instituto (JAV)  tyrėjų Nomedos ir Gedimino Urbonų meno ir mokslo sinteze grįstas projektas „Ateitybės sala“. Šis projektas – daugialypė eksperimentinio garso instaliacija, sumanyta kaip vaizduotės stimulas, kaip performanso scena ir klausymosi ar mokymosi vieta. Pagrindinis šio kūrinio struktūrinis ir simbolinis elementas – vamzdis. Tai – vienas pagrindinių industrinės civilizacijos instrumentų, tokių kaip drenažas, vandentiekis, naftotiekis, dujotiekis, kuriuo gamta buvo priversta paklusti žmogaus poreikių tenkinimui. Kartu tai ir vienas iš moderniosios epochos komunikacijos simbolių, tokių kaip teleskopas ar ruporas.

Menininkai Nomeda ir Gediminas Urbonai, bendradarbiaudami su garso menininke Nicole L’Huillier, architekte Indre Umbrasaite, menininku Tobiasu Putrihu ir aplinkos apsaugos agentūromis Kanadoje, JAV ir Lietuvoje, transformuoja vamzdžio funkciją ir simboliką. Aplinkos užterštumo duomenys šioje instaliacijoje verčiami į amfibijų dainas, o vamzdis – įsiklausymo į aplinką instrumentu. Tyrinėdami apsiuvų (lot. Hydropsyche) ekologiją, menininkai kuria „Ateitybės salą“ kaip žmogaus ir gamtos santykių laboratoriją ir kviečia įsivaizduoti tolesnes šių santykių perspektyvas šiandienos pasaulinės ekologinės krizės akivaizdoje.

Garso instaliacija „Ateitybės sala“. Organizatorių nuotr.
Garso instaliacija „Ateitybės sala“. Organizatorių nuotr.

Instaliacija „Ateitybės sala“ sumanyta kaip plaukiojanti laboratorija Venecijos bienalės architektūros parodai ir pirmą kartą pristatyta 2018 m. Toronto universiteto organizuotame projekte „Vėjo darbai: žemė, oras ir jūra“ (The Work of Wind: Air, Land, Sea), kurį kuravo Christine Shaw (Kanada). 2019 m. instaliacija įrengta Masačusetso technologijos instituto miestelio aikštėje.

Menininkai, pedagogai, tyrėjai Nomeda ir Gediminas Urbonai yra Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatai, vieni iš tyrimais grįstos meninės kūrybos lyderių ne tik Lietuvoje, bet ir pasaulyje. Jų kūryba pristatyta pagrindinėse pasaulinėse šiuolaikinio meno parodose, įskaitant San Paulo, Berlyno, Liono, Gvangdžu, Venecijos bienales, Folkstono trienalę, „Documenta“ ir „Manifesta“ parodas ir kt. Nuo 2009 m. jie dėsto Masačusetso technologijų institute, Gediminas yra Architektūros ir planavimo mokyklos profesorius.

Parodos organizatorius – Lietuvos nacionalinis dailės muziejus. Parodos partneriai: Liudviko Rėzos kultūros centras, Neringos savivaldybė. Projektą finansuoja – Lietuvos kultūros taryba.

Prano Domšaičio galerijos informacija

Leave a Reply