„BAROTI“ galerijoje – Kosto Dereškevičiaus (1937–2023) tapybos paroda „NERŪPESTINGAS GYVENIMAS“

2023 m. lapkričio 17 d. (penktadienį) 18 val. KADS „Baroti“ galerijoje (Didžioji vandens g. 2 / Aukštoji g. 1, Klaipėda) atidaroma Kosto Dereškevičiaus (1937–2023) tapybos paroda „NERŪPESTINGAS GYVENIMAS“. Parodą pristatys dailėtyrininkas Vidas Poškus. Ji „Baroti“ galerijoje veiks iki gruodžio 13 dienos.

1969 metais režisierius Dennisas Hopperis su savo kolegomis sukūrė iš karto kultiniu tapusį filmą „Nerūpestingas keliautojas“ (Easy Rider). Supaprastintai tariant – tai kelio drama, pasakojanti apie po pietines valstijas keliaujančius du motociklininkus. Kino kritikai šį kūrinį yra priskyrę socialinio kraštovaizdžio žanrui, pasakojančiam apie 7 dešimtmečio jaunimo tarpe susikaupusius skaudulius ir aktualijas, įtampas bei problemas.

„Šokantys“ (1970 m.). Kostas Dereškevičius
„Šokantys“ (1970 m.). Kostas Dereškevičius

Regėtųsi, kad toks palyginimas nėra visiškai adekvatus, tačiau panašiu metu (1967 metais) Valstybinį dailės institutą (dabar – Vilniaus dailės akademija) baigusio Kosto Dereškevičiaus (1937–2023) kūrybą taip pat drąsiai galima pavadinti ne kuo kitu, o – „socialiniu peizažu“. Aštuntajame praeito amžiaus dešimtmetyje, pačiame sovietinės stagnacijos apogėjuje, savitą (ne be tuo metu populiaraus „pop art’o“ poveikio), specifinę plastiką ir tematiką suformavęs tapytojas pasižymėjo negailestingu pastabumu. Iš jo akiračio nepabėgdavo tarsi banalios, netgi nuobodžios buities detalės – palangė, elektros stulpas arba pastotė, balkono turėklas, maršrutinio autobuso lango fragmentas. Tarsi haliucinogenais apsisvaiginęs ir nuošaliomis krašto teritorijomis besibastantis baikeris–klajūnas, K. Dereškevičius matė ir fiksavo egzistencines rutinos briaunas. Jo nutapytas gyvenimas atrodo nerūpestingu ir, kartu, kupinu neišsakytų, kartais sunkiai užslėptų skaudulių. Tokia būsena įkūnyta kompozicijoje „Adelė – benzino pardavėja“ (1972 m.), drobėje „Mikroautobusu į Drezdeną“ (1976 m.) ir kituose paveiksluose. Tad parodos pavadinime rekomenduotina išgirsti ir sarkastiškai ironišką (taip būdingą šiam menininkui) gaidelę.

„Adelė – benzino pardavėja“ (1972 m.). Kostas Dereškevičius
„Adelė – benzino pardavėja“ (1972 m.). Kostas Dereškevičius

„Baroti“ galerijoje pristatomi klasikiniai, chrestomatiniai K. Dereškevičiaus darbai, jo paties dovanoti Vilniaus dailės akademijai – institucijai, kurioje studijuota ir daugybę metų dėstyta (parengė dailėtyrininkas Vidas Poškus).

„Baroti“ informacija

Leave a Reply