Parodoje – Klaipėdoje gimusio ekspresionisto prisiminimų paveikslai

Spalio 25 d., 17 val. uostamiesčio Prano Domšaičio galerijoje (Liepų g. 33) atidaroma Klaipėdoje gimusio tapytojo ekspresionisto Karlo Eulensteino tapybos paroda „Karlas Eulensteinas, ekspresionistas iš Klaipėdos”, kurią pristato Liuneburgo Rytprūsių krašto muziejus (Vokietija).

Didžiąją dalį kūrinių parodai paskolino privatūs asmenys, gyvenantys Vokietijoje, keli paveikslai yra iš muziejaus rinkinių. Atidaryme dalyvaus parodos kuratorius, Rytų Prūsijos dailės paveldo žinovas ir nuoseklus jo tyrinėtojas dr. Jörnas Barfodas.

K. Eulensteinas yra garsiausias iki Antrojo pasaulinio karo iš mūsų miesto kilęs dailininkas. Gimęs gausioje garlaivio kapitono šeimoje, dešimties metų neteko tėvo, vėliau mokėsi buhalterijos ir dirbo pirklio kontoroje. Po dalyvavimo savanoriu Pirmajame pasauliniame kare pagaliau įgyvendino seną svajonę ir iki 1923 m. studijavo Karaliaučiaus meno akademijoje tapybą.

Nuo 1926 m. K. Eulensteinas gyveno Berlyne, buvo laisvai kuriančiu menininku. Tačiau ryšys su gimtuoju kraštu niekada nenutrūko. Pamario ir pajūrio gamta, žvejai ir jų kasdienybė liko svarbiausiomis jo kūrybos temomis. Iki 1944-ųjų kiekvieną vasarą K. Eulensteinas ilgoms atostogoms atvykdavo į gimtinę – Klaipėdos kraštą, Kuršių neriją. Jis buvo nuolatinis Nidos dailininkų kolonijos narys, artimai bendravo su Ernstu Mollenhaueriu, Maxu Pechsteinu ir kitais kolonijos menininkais. To meto K. Eulensteino kūrybai būdingos tradicinės ir moderniosios tapybos sąsajos, dailininkas patyrė ir naujojo daiktiškumo įtaką, nors kūriniuose išliko jam būdinga ekspresija. Po Antrojo pasaulinio karo K. Eulensteinas pradėjo naują kūrybos etapą – iš prisiminimų tapė paveikslus, kuriuose kartojosi gimtinės vaizdai. Pokarinei K. Eulensteino kūrybai būdingi vėlyvojo ekspresionizmo bruožai.

Parodoje eksponuojami tempera tapyti paveikslai ir akvarelės, sukurti XX a. 4–7 deš. Didesnę parodos dalį sudaro prisiminimų paveikslai. Juose dailininkas atkūrė gimtosios Klaipėdos vaizdus: uostą, Didžiosios Vitės, kurioje gimė, pastatus ir gatveles, Locmanų bokštą, Žvejų uostelį. Tapytojo pamėgti motyvai – miesto vaizdai, saulėlydžiai pajūryje, Kuršių marių platumos ir žvejų laivai pakrantėse nutapyti greitu, laisvu potėpiu, alsuoja sodriomis, švytinčiomis spalvomis, kurios K. Eulensteino paveiksluose svarbesnės nei formos.

Paroda P. Domšaičio galerijoje veiks iki gruodžio 8 d.

Leave a Reply