Klaipėdos dramos teatras kviečia į širdį sušildančią premjerą
Kovo 22 d. 17 val. Klaipėdos dramos teatras kviečia žiūrovus į premjerą Žvejų rūmuose – spektaklį pagal Amy Herzog pjesę „4000 mylių“. Spektaklį režisavo Povilas Gaidys. Dailininkas – Artūras Šimonis, kompozitorius – Jonas Jurkūnas. Scenoje išvysime Eleną Gaigalaitę, Arnoldą Eisimantą, Tomą Gailiutę, Simoną Šakinytę. Pjesę išvertė Marius Burokas. Spektaklis skiriamas Klaipėdos dramos teatro aktorės Elenos Gaigalaitės jubiliejui. Po nelaimingo atsitikimo, nutikusio bekeliaujant po šalį dviračiais, jaunasis Leo ieško paguodos ir sielos ramybės pas savo senelę Verą – karingą devyniasdešimt vienerių metų JAV komunistę. Du skirtingų kartų žmonės, nutolę vienas nuo kito per simbolinius tūkstančius mylių. Anūkas dar nepažįsta gyvenimo, o senelė tokia sena, kad jį jau baigia pamiršti… Begyvendami po vienu stogu, giminaičiai pykstasi, siutina vienas kitą, varo iš proto, kol galų gale pradeda pamažu suprasti, jog nėra tokie jau skirtingi, kaip atrodė… Jauna amerikiečių dramaturgė Emė Hercog (Amy Herzog) – šiuo metu bene ryškiausiai sušvitusi JAV dramaturgijos žvaigždė. Jai tik trisdešimt penkeri, tačiau jos pjesės viena po kitos pelno pagrindines teatrines premijas, spektakliai statomi visoje Amerikoje ir nuolat pelno kritikų liaupses bei žiūrovų meilę. Savo pažintį su teatru A. Herzog pradėjo kaip aktorė. Kiek vėliau, studijuodama Jeilio dramos mokykloje, ėmėsi pjesių rašymo. Didžiausios sėkmės sulaukė jos pjesės „Po revoliucijos“ ir „4000 mylių“, kuriose A. Herzog sėkmingai supynė literatūrinę išmonę su tikra jos giminės istorija. Jei dar konkrečiau – su jos senelės Leepee Joseph gyvenimu (pjesėje net jos vardas beveik nepakeistas – Vera Joseph). Amy Herzog senelė – tikrai ne iš tų, kur ramiai mezga kojines anūkams prie židinio. Nuo jaunystės garsėjusi kaip karinga kairioji, ji nenurimo iki pat gilios senatvės. Ji mirė 2013-aisiais, būdama devyniasdešimt šešerių – tačiau prieš mirtį ne tik dalyvavo Niujorke vykusioje „4000 mylių“ premjeroje, bet netgi žygiavo kartu su kitais demonstrantais judėjime „Okupuok Wallstreetą“. Pikantiškumo A. Herzog giminės istorijoje yra ir daugiau. Tikrasis, biologinis A. Herzog senelis buvo garsus kompozitorius Arthuras Herzogas, rašęs dainas pačiai Billie Holiday. O štai antrasis senelės vyras Joe Josephas buvo radikalus komunistas, Antrojo pasaulinio karo metais perdavinėjęs JAV valstybines paslaptis Sovietų Sąjungai. Pačios A. Herzog pažiūros į komunizmą nepalyginamai skeptiškesnės nei jos senelės ar senelio, tad tam tikras konfliktas šeimoje buvo jau savaime užprogramuotas. O dar turint omenyje, kad senelė pasižymi anaiptol ne švelnumu ir pamaldumu, bet kandžia ironija, užsispyrimu ir tiesmukumu… Tačiau senelių, kaip ir tėvų, nepasirinksi. Tenka išmokti mylėti juos tokius, kokie yra. Ir A. Herzog tai, regis, mokėjo labai neblogai. Aktorė Elena Gaigalaitė, kurios Jubiliejui skiriamas šis spektaklis, paaukojo scenai daugiau nei pusšimtį metų, sukūrė virš 120 vaidmenų. Tarp iškiliausių aktorės kūrybinių darbų – Komisarė (V. Višnevskis „Optimistinė tragedija”), Klapatauskienė (K.Saja „Poliglotas. Abstinentas”), Kitė (Sh. Delaney „Įsimylėjęs liūtas”), Motušė Kuraž (B. Brechtas „Motušė Kuraž”, Marfa (A. Kopkovas „Dramblys”), Vasa Železnova (M. Gorkis „Vasa Železnova”), Misis Vair (T. Williamsas „Senasis kvartalas”), Regina (M. Santanelis „Karalienė motina”), Megė Foulen (M. McDonaghas „Lineino grožio karalienė”), Sesilė Robson (R. Harwoodas „Kvartetas”), Močiutė Frachlon (M. Carr „Mėja”) ir kt. Naujausi aktorės E. Gaigalaitės vaidmenys – Ponia Rožė (E. E. Schmitto „Oskaras ir ponia Rožė“), Ebė Briuster (J. Kesselringo „Aršenikas ir seni nėriniai“). Naujajame spektaklyje ji vaidina Verą. Išmonė ir fantazija, humoras ir improvizacija – taip galima charakterizuoti daugelį aktorės sukurtų vaidmenų komedijos žanro spektakliuose. Gilūs yra ir aktorės vaidmenys dramose. Ką bevaidintų – komišką ar dramatišką, pagrindinį ar antraplanį vaidmenį – aktorė spinduliuoja ištvermę, valią, būties prasmę ir gyvenimo džiaugsmą. Už nuopelnus teatro menui aktorei Elenai Gaigalaitei suteiktas Lietuvos nusipelniusios artistės garbės vardas (1982 m.). Amy Herzog „4000 mylių“ pirmąkart išvydo rampos šviesą 2011 m. Niujorke, „The Duke“ teatre – ir iš karto susilaukė stulbinančios sėkmės – žiūrovų susižavėjimo, kritikų liaupsių, prestižinių premijų. A. Herzog ir jos „4000 mylių“ – 2012 m. Obie premijos laimėtoja (geriausia nauja pjesė); 2012 m. „The New York Times“ premija (geriausias dramaturgas); 2012 m. „Time Magazine“ premija (geriausia metų pjesė); 2013 m. Pulitzerio premijos už geriausią dramą finalininkė. „Intriguojanti, įtraukianti, visais požiūriais nuostabi pjesė… Puikiausias priminimas, kad tinkamas požiūris į mažytes gyvenimo akimirkas gali nutiesti kelią į didžiąją sceną.“ „The New York Times“ „Šis puikiai nušlifuotas brangakmenis nusipelno tapti hitu.“ „The New York Post“ „Amy Herzog humoras, sąžiningumas ir pasakojimo subtilumas padėjo sukurti tikrą retenybę: šeimos dramą, kurioje išvengta sentimentalumo ir situacijų komedijos standarto.“ „Time Magazine“ „Širdį sušildančiojoje naujojoje A. Herzog pjesėje meilė ir neviltis, netekus artimo žmogaus, susipina į švytintį sielos gijimo procesą. Jautri ir subtili pjesė, inkrustuota taikliais, dažnai humoristiniais senelės ir jos anūko dialogais.“ „Associated Press“ „A. Herzog giliai ir nuodugniai išstudijavo charakterių dvilypumo aspektus. „4000 mylių“ – nuostabus literatūrinis pasakojimas, tobulai tinkantis teatro scenai. Tai puikus pavyzdys, kaip jūs turėtumėte elgtis su savo senele – ypač jei ji tokia pat negailestingai protinga, kaip Vera.“ „Time Out New York“ |