„Permainų muzika” šiemet atvyksta „Geismo mašina”

Šiuolaikinės muzikos festivalis „Permainų muzika” rugsėjo 15 dieną pradeda naują Klaipėdos koncertų salės renginių sezoną. Atidarymo koncerte „Geismo mašina” dalyvaus Klaipėdos kamerinis orkestras. Festivaliui rengiantis dvi aktualiausios dabarties muzikos programas Mindaugo Bačkaus vadovaujamas kolektyvas neseniai grįžo po atsakingų gastrolių Šveicarijoje. Spalio pabaigoje orkestras pirmąkart pasirodys svarbiausiame šalies šiuolaikinės muzikos renginyje – Vilniuje vykstančiame „Gaidos” festivalyje. Abu faktai neabejotinai liudija klaipėdiečių kolektyvo pripažinimą Lietuvoje ir užsienyje.

??????????????????????

Akordeonininkas Raimondas Sviackevičius ir Klaipėdos kamerinis orkestras. Vytauto Petriko nuotr.

„Geismo mašina”, „Evakuacija”, „Titaniko skendimas” – tai intriguojantys atidarymo koncerte skambėsiančių kūrinių pavadinimai. Radikalusis kompozitorius Šarūnas Nakas, prieš tris dešimtmečius parašęs „Merz-machine” bei „Vox-machine” ir pavadintas „mašinistu”, festivalio užsakymu sukūrė „Geismo mašiną” violončelei ir styginiams. Pasak autoriaus, „Geismo mašina” – tai prancūzų filosofų Gilles’io Deleuze’o ir Félixo Guattari sukurta sąvoka nesąmoningam mašininiam produktyvumui įvairiose srityse nusakyti, panaudota knygoje „Anti-Oidipas: Kapitalizmas ir šizofrenija”. Filosofai teigia: „Šizofrenija yra geismo produkavimo procesas ir geismo mašina”. Jie daro prielaidą, kad „šizofreniškas pasivaikščiojimas yra geresnis modelis, nei neurotiškas gulėjimas ant psichoanalitiko kušetės. Tai šviežio oro gurkšnis, santykis su išoriniu pasauliu.”

„Geismo mašinos” solo partiją grieš orkestro meno vadovas, violončelininkas Mindaugas Bačkus.

Remigijaus Merkelio „Evakuacija” ne vienam klausytojui turbūt įsimins grėsmingomis sirenomis. Kūrinio anotacijoje rašoma: „Kiekvienam ateina momentas, kai reikia išeiti. Bet kartais būna momentų, kai išeiti reikia visiems.”

Arvydas Malcys apie savo Koncertą akordeonui ir styginių orkestrui rašo: „Bandžiau ištrinti ribą tarp rimtosios ir lengvosios muzikos, taip pat norėjau paneigti bet kokį muzikos klasifikavimą. Solistas kūrinyje yra savo gyvenimo istorijos pasakotojas: jis bandys atskleisti savo gyvenimo kelius ir klystkelius, atradimus ir netektis, džiaugsmus ir nusivylimus…”

R. Merkelio ir A. Malcio kūrinių solo partiją išpildys akordeonininkas Raimondas Sviackevičius, intelektualiai ir ištikimai formuojantis savo instrumento įvaizdį, drąsiai peržengiantis žanrų ir stilių ribas. Jis yra tarptautinių akordeono festivalių Vilniuje ir Palangoje meno vadovas, glaudžiai bendradarbiauja su lietuvių kompozitoriais, dažnai inicijuoja jų naujų kūrinių sukūrimą bei atlikimą.

Britų autoriaus Gavino Bryarso kūryba dažnai priskiriama malonios muzikos kategorijai. Ji traukia klausytojus savo natūralumu, estetiškumu, joje nerasime šokiruojančių ar trikdančių eksperimentų. Pasak rašytojo Michaelo Ondaatje, „G. Bryarso muzikos neįmanoma įsprausti į jokias etiketes. Joje yra visko, ji kupina jausmingumo ir drauge sąmojo, ji tavęs nepalieka abejingo. Bryarsas leidžia tau tapti naujų stebuklų liudininku, tuos garsus, kurie tave supa, pateikdamas nauju kampu. Galbūt girdėdamas juos trečia ausimi…”

Vienas pirmųjų G. Bryarso opusų – „Titaniko skendimas” („The Sinking of the Titanic”) – iškart atnešė jam sėkmę. Beje, kūrinys sukurtas 1969 metais, tuo metu kinas ir literatūra dar nebuvo išpopuliarinę „Titaniko” tragedijos. Rašant kūrinį G. Bryarsą įkvėpė iki mirties muzikai ištikima skęstančio laivo kapela. Kompozitoriui pavyko sukurti lėtai grimztančio ir lūžtančio laivo garsinį vaizdą. Šią vizualią ir paveikią, amerikietiškojo minimalizmo įtakoje parašytą muziką koncerte palydės Rimo Sakalausko vaizdo projekcija.

Koncerto „Geismo mašina” pradžia – 18 valandą, o 17 valandą maloniai kviečiame pabendrauti su atlikėjais ir autoriais prieškoncertiniame susitikime.

Visa festivalio programa – www.koncertusale.lt, www.kulturpolis.lt.

KKS informacija, parengė Loreta Narvilaitė

Leave a Reply