NIKO pasiners į „Kosminį vandenyną”

Gruodžio 9 dieną, trečiadienį, 18 valandą šventinės klasikos festivalyje „Salve Musica” koncertuos Naujų idėjų kamerinis orkestras (NIKO) – ambicinga septynių stygininkų grupė, vadovaujama kompozitoriaus ir dirigento Gedimino Gelgoto.

NICO foto

Naujų idėjų kamerinis orkestras (NIKO). Organizatorių archyvo nuotr.

NIKO susibūrė 2006 metais. Ansamblį sudaro jauni, profesionalūs atlikėjai: Augusta Jusionytė, Dalia Simaška, Julija Ivanova (smuikai), Justas Kulikauskas, David Dumčius (violončelės), Auris Galvelis (kontrabosas). Kolektyvas išskirtinis tuo, kad mintinai atlieka progresyviąją klasikinę muziką ir savo koncertuose integruoja aukščiausio lygio atlikėjų meistriškumą bei minimalistinius vizualinius scenos efektus. NIKO pasirodymai – tai muzikiniai spektakliai, kurių ašimi tampa klasikinės muzikos ir poproko muzikinės kultūros derinys. Grupė atlieka modernią muziką, kuriai būdingas gilus jausmingumas, sferiniai garsų peizažai, netradicinė styginių instrumentų technika bei teatrališkumas.

Šiais metais ansamblis debiutavo vienoje prestižiškiausių koncertinių salių – Gewandhaus Leipzige (Vokietija), kur kartu su Vidurio Vokietijos radijo simfoniniu orkestru atliko G. Gelgoto pirmąją simfoniją „Extracultural”. NIKO taip pat koncertavo The Roundhouse ir Institute for Contemporary Arts Londone, 21er Haus – The Museum of Contemporary Art Vienoje, Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje, festivaliuose Usedom Musik Festival Vokietijoje, Sacrum non Profanum Lenkijoje, Vilniaus ir „Gaidos” festivaliuose, gastroliavo Latvijoje, Rusijoje, Lenkijoje, Ukrainoje, Vokietijoje, Švedijoje, Šveicarijoje, Austrijoje, Didžiojoje Britanijoje ir Jungtinėse Amerikos Valstijose.

Prieš porą metų Vokietijos ir JAV leidybinė kompanija Peermusic Classical išleido ansamblio albumą „Music for Strings”. Šiais metais jam įteiktas Lietuvos muzikų sąjungos „Auksinio disko” apdovanojimas.

NIKO dažniausiai atlieka savo vadovo, kompozitoriaus Gedimino Gelgoto kūrybą, netelpančią į standartinių žanrų rėmus, aprėpiančią daug stilistinių įtakų nuo XX a. avangardo iki šių dienų jaunimo kultūros. Svarbiausias jos vardiklis yra minimalizmas.

Naujausių G. Gelgoto simfoninių kūrinių premjeros vyko Berlyno Konzerthaus, Leipzigo Gewandhaus ir Ciuricho Tonhalle salėse. Kompozitoriui buvo įteiktas Šveicarijos Neva Foundation apdovanojimas, jis įvertintas Lietuvos kultūros ministerijos Jaunojo kūrėjo premija.

Koncerte „Kosminis vandenynas” nuskambės visas pluoštas G. Gelgoto partitūrų: tai „Sacred Unreligious Soul”, „Mountains. Waters. (Freedom)”, „Extracadenza”, „Never Ignore the Cosmic Ocean” bei vientisa kompozicija iš kūrinių „Higher Energy”, „Sanctifaction”, „Transitory”.

„Never Ignore the Cosmic Ocean” laikomas autoriaus tarptautinės karjeros atskaitos tašku. Jis skambėjo daugelyje europietiškų festivalių, jį įrašė Mezzo TV, išleido įrašų kompanija Naive Records.

„Kūrinyje “Mountains. Waters. (Freedom)” (“Kalnai. Vandenys. (Laisvė)”) didelę svarbą teikiu garsui ir jo akustikai, o tylą žymiu ne pauzėmis, bet kitaip tėkmės pojūtį formuojančiomis sekundėmis. Man šis kūrinys yra apie vidines platumas ir platumas, supančias mus aplinkoje, didingumą ir nesustabdomą veržlumą”, – pasakoja kompozitorius.

Klaipėdos koncertų salėje pirmąkart bus atlikta šio kūrinio versija fortepijonui ir styginiams. Solo partiją gros pianistas Aretas Botyrius, šiuo metu studijuojantis prestižinėje Karališkojoje muzikos akademijoje Londone. Pianistas jau koncertavo Prancūzijoje, Italijoje, Šveicarijoje, Čekijoje, Kipre, Lenkijoje bei Didžiojoje Britanijoje, grojo garsiose salėse Londono Wigmore Hall, Purcell Room bei Steinway Hall.

Koncerte „Kosminis vandenynas” taip pat išgirsite šiuolaikinę Antonio Vivaldi „Metų laikų” rekompoziciją, kurią padarė Maxas Richteris, bei nuostabų Arvo Pärto kūrinį „Fratres”.

Klaipėdos koncertų salės informacija, parengė Kristina Malceva

Leave a Reply