„KRYPTYS IR IŠŠŪKIAI”: 6-oji tarptautinė akvarelės bienalė „Baltijos tiltai”

Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus Kauno paveikslų galerijoje (K. Donelaičio g. 16, Kaunas) spalio 13 d., ketvirtadienį, 18 val. vyks 6-osios tarptautinės akvarelės bienalės „Baltijos tiltai” pagrindinės atrankinės konkursinės parodos „Kryptys ir iššūkiai” atidarymas. Ekspozicijoje – 60 autorių iš 11 šalių meno kūriniai, kuriuos šiai konkursinei parodai atrinko tarptautinė žiuri.

Rudokas_Europejimas_2016_1

Girmantas Rudokas (Lietuva). Europėjimas. 2016

Projekto sumanytojai tarptautinės akvarelės bienalės kontekste šiemet kvietė menininkus kalbėti apie pasirinkimus (kryptis) ir problemas (iššūkius), su kuriais bene kasdien susiduria kiekvienas žmogus, kuomet renkasi būdus, kelius ir priemones, kaip rasti problemų sprendimus. Menininkai tai jaučia ypač gerai, nes pasirinkimas tarp vidinio balso ir žiūrovų nuotaikų juos lydi kiekvieną akimirką.

Kūrybinis akvarelės laukas jau kuris laikas išgyvena sudėtingus permainų etapus. Akvarelė – sena ir sudėtinga technika. Jos istorija ir raida kupina pakilimų ir kryčių. Privalomas aristokratų mokslų dalykas arba laisvalaikio pramoga, naujų meno krypčių pradžia arba eskizų štrichai kelioniniuose albumuose – visa tai gali būti (ir yra) sakoma apie akvarelę. Nostalgiškai romantiški senų atvirukų peizažai arba šiuolaikiška, apgalvota, abstrakti tapyba – tai taip pat apie akvarelę. Ir štai tie menininko pasirinkimai – tradicija ir nusistovėję klasikinės mokyklos rėmai ar drąsi saviraiška abstrakčiais potėpiais netradiciniuose formatuose, naudojant vieną iš seniausių tapybos priemonių – vandenį ir pigmentą. Štai tos kryptys ir iššūkiai, su kuriais susipažinsime šiemetinės bienalės renginiuose ir akvarelės kūriniuose.

Ankstesnėse „Baltijos tiltų” bienalėse gvildentas temas („Rezonansas”, „Sąsajos”, „Gelmė”) pratęsia šiųmetė „Krypčių ir iššūkių” tema, taip pat akcentuojanti galimybę specifinėmis akvarelės raiškos priemonėmis atliepti į meno ir pasaulio kaitą. Siekdami, kad akvarelė išsaugotų savo prigimtį ir išliktų aktuali bei šiuolaikiška, 6-osios „Baltijos tiltų” bienalės organizatoriai išskyrė dvi konkurso kategorijas: kūrinius, kuriuose atsiveria erdvė akvarelės eksperimentams ir ieškojimams (abstraktūs, didelių arba nestandartinių formatų kūriniai) ir klasikinę akvarelę, kurioje laikomasi žanro grynumo (portretas, urbanistinis ar marinistinis kūrinys, gamtos peizažas, natiurmortas).

Dimitrov_2014_50x50_1

Nikola Dimitrov (Vokietija), 2014, 50×50

Didžiąją atrankinės parodos dalį sudaro pirmosios kategorijos darbai – abstrakčios, dažniausiai ekspresyvios gamtos kaitos įkvėptos akvarelės. Jose dominuoja ne siužetas ar pasakojimas, o vaizdiniai, akcentuojant akvarelės raiškos priemonių galimybes – nuo skaidraus liejimo a’la prima, tapybiško pastozinio gesto, dekoratyvaus, apgalvoto ženklų komponavimo iki konceptualių sprendimų. Kai kurie autoriai nevengia abstrakčias kompozicijas papildyti figūrų fragmentais ar peizažo elementais, todėl griežtos takoskyros tarp abiejų bienalės organizatorių numatytų kategorijų nubrėžti negalėtume. Tik vienas kitas autorius pernelyg nenutolsta nuo tradicinių žanrų – natiurmorto, peizažo ar figūrinės kompozicijos.

Viena iš tarptautinės žiuri narių, šiemetinės bienalės katalogo įžanginio teksto autorė dr. Danutė Zovienė sako, kad šiandien akvarelė nebėra ir, ko gero, nebebus tokia, kokia buvo XVIII ar XX a., kuomet turėjusi gana aiškiai apibrėžtas žanrų ir siužetų ribas (portretas, peizažas, natiurmortas), buvo suvokiama ne tiek kaip savarankiška kūrybos sritis, kiek būsimų įvairių sričių kūrinių priemonė (eskizai ar etiudai).

„Stebint akvarelės raidos tendencijas jau dešimtmetį (2006–2016 m.) vykstančiose bienalėse akivaizdu, kad šiandien ši tapybos sritis labiau orientuota į nūdienio meno aktualijas, gvildenant nuo gyvenimo realijų neatsiejamas filosofines ir egzistencines temas, gilinantis į ekologines problemas. Taigi „Baltijos tiltų” istorija byloja, kad šiandien akvarelė – ne marginalinė tapybos atmaina, o plati ir kitoms meno sritims lygiavertė kūrybos erdvė. Tik ją pasirinkęs menininkas „pasmerktas” siekti meistrystės, antraip akvarelė tebus vanduo ir dažai…” – teigia D. Zovienė, tarsi antrindama Lietuvos akvarelės maestro Eduardo Urbanavičiaus (1931–2008) mintims, kad „akvarelės grožis atsiskleidžia tik tada, jei ji kuriama tradiciniu būdu. Popierius ir vanduo suteikia akvarelei išskirtinio skaidrumo. 60 metų praėjo, kai lieju akvarelę, tačiau reikėtų dar tiek pat, kad galėčiau pasakyti, jog perpratau šią techniką. Akvareles lieja tik jai pasiaukoję žmonės”.

Tarptautinė akvarelės bienalė „Baltijos tiltai” – tai kas dvejus metus rengiama tarptautinė atrankinė-konkursinė paroda ir ją lydintys renginiai: personalinės ir grupinės parodos, meistriškumo pamokos, diskusijos ir kt.

2016 metų 6-osios tarptautinės akvarelės bienalės „Baltijos tiltai” programa taip pat apima visas šias veiklas: greta pagrindinės konkursinės parodos „Kryptys ir iššūkiai” bus atidarytos 4 personalinės parodos: 5-osios tarptautinės akvarelės bienalės „Baltijos tiltai. 2014. Rezonansas” grand prix laureatės Marijos Schleiner (Vokietija) personalinė paroda „Rojus statomas” (Kauno kolegijos Justino Vienožinskio menų fakultetas, A. Mackevičiaus g. 27, Kaunas); Ispanijos dailininkų Nono Garcios akvarelės paroda „Efemeriškos erdvės” ir Jose Antonio-Torregar paroda „Memento Mori” (galerija „Meno forma”, Savanorių pr. 166, Kaunas); Trondo Einaro Solbergo Indsetvikeno (Norvegija) personalinė akvarelės paroda „Virtuvė su vaizdu” (Galerija „Balta”, M. Valančiaus g. 21, Kaunas); Lietuvos akvarelės meistro Antano Visockio (Šiauliai) personalinė paroda „Akvarelinės variacijos” (Kauno valstybinė filharmonija, L. Sapiegos g. 5, Kaunas) bei retrospektyvinė Eduardo Urbanavičiaus akvarelių ir grupės AQUA 12 paroda „Akvarelės tvarumas”, skirta akvarelės maestro E. Urbanavičiaus (1931–2008) atminimui (VšĮ „Girstučio” kultūros ir sporto centras, Kovo 11-osios g. 26, Kaunas).

Larsson_Colours_of_the_autumn

Ann Larsson Dahlin (Švedija). Rudens spalvos

2016 m. spalio 14, 15 ir 16 d. dailininkas Nono Garcia (Ispanija) galerijoje „Meno forma” (Savanorių pr. 166) rengia akvarelės meistriškumo pamokas.

„O jas, jeigu akvarelė miršta? Kas, jeigu mes, to nė nepastebėdami, dalyvaujame jos mirime? Sakote, kad perdedu, tačiau iš tikrųjų akvarelė susiduria su rimtu pavojumi ir mes, akvarelės mylėtojai, turėtume reaguoti ir skambinti pavojaus varpais”, – teigia vienas iš bienalės dalyvių, menininkas iš Norvegijos Trondas Einaras Solbergas Indsetvikenas. Ir siūlo veikimo būdą: „Turime stabtelėti ir vėl apibrėžti, kuo akvarelė unikali.” Bei tuoj pat pateikia savo versiją: „Su akvarele galima dirbti daugybe būdų. Galima tapyti „istoriškai”, „sekti mokykla”, „savo stiliumi”, galima dirbti stilizuotai, abstrakčiai arba… šiuolaikiškai.” Savo darbo būdą apibūdindamas kaip meditatyvų filosofinį mąstymo procesą, Trodas E. S. Indsetvikenas sako, kad akvarelė – tai nuolatinės studijos, kurios neturi ribų. „Dėl to turime eiti „atgal į ateitį”: išmokti technikos pagrindus, vėl susimąstyti ir priimti sprendimą išlaikyti akvarelę gyvą. Ji – visų technikų karalienė.”

Savo dalyvavimą parodų atidarymuose jau patvirtino daugiau kaip 20 autorių iš beveik visų bienalėje pristatomų užsienio šalių, tad klausti, diskutuoti, sutikti ir prieštarauti bus galima gyvai, parodų atidarymuose ir kituose renginiuose.

6-osios tarptautinės akvarelės bienalės „Baltijos tiltai. 2016. Kryptys ir iššūkiai” renginiai:

5-osios tarptautinės akvarelės bienalės „Baltijos tiltai. 2014. Rezonansas” Grand Prix laureatės Marijos Schleiner (Vokietija) personalinė paroda „Rojus statomas”

Kauno kolegijos Justino Vienožinskio menų fakultetas, A. Mackevičiaus g. 27, Kaunas

Atidarymas: 2016 m. spalio 13 d., ketvirtadienį, 16 val.

Paroda veiks iki 2016 m. lapkričio 5 d.

Tarptautinės akvarelės bienalės „Baltijos tiltai. 2016″ pagrindinė konkursinė paroda „Kryptys ir iššūkiai”

Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus Paveikslų galerija, K. Donelaičio g. 16, Kaunas

Atidarymas: 2016 m. spalio 13 d., ketvirtadienį, 18 val.

Paroda veiks iki 2016 m. lapkričio 20 d.

Ispanijos dailininkų Nono Garcios akvarelės paroda „Efemeriškos erdvės” ir Jose Antonio-Torregar paroda „Memento Mori”

Spalvins_Janis

Janis Spalvinš (Latvija)

Galerija „Meno forma”, Savanorių pr. 166, Kaunas

Atidarymas: 2016 m. spalio 14 d., penktadienį, 14 val.

Paroda veiks iki 2016 m. lapkričio 5 d.

Trondo Einaro Solbergo Indsetvikeno (Norvegija) personalinė akvarelės paroda „Virtuvė su vaizdu”

Galerija „Balta”, M. Valančiaus g. 21, Kaunas

Atidarymas: 2016 m. spalio 14 d., penktadienį, 16 val.

Paroda veiks iki 2016 m. lapkričio 5 d.

Lietuvos akvarelės meistro Antano Visockio (Šiauliai) personalinė paroda „Akvarelinės variacijos”

Kauno valstybinė filharmonija, L. Sapiegos g. 5, Kaunas

Atidarymas: 2016 m. spalio 14 d., penktadienį, 20 val.

Paroda veiks iki 2016 m. lapkričio 5 d.

Grupės AQUA 12 paroda „Akvarelės tvarumas”, skirta akvarelės maestro E. Urbanavičiaus (1931–2008) atminimui

VšĮ „Girstučio” kultūros ir sporto centras, Kovo 11-osios g. 26, Kaunas

Atidarymas: 2016 m. spalio 15 d., šeštadienį, 15 val.

Paroda veiks iki 2016 m. lapkričio 20 d.

Dailininko Nono Garcios (Ispanija) akvarelės meistriškumo pamokos

2016 m. spalio 14, 15 ir 16 d. nuo 10 iki 14 val.

Būtina išankstinė registracija el. paštu baltijostiltai@gmail.com.

Į kiekvienos dienos užsiėmimus galėsime priimti iki 15 žmonių. Pamokų kaina registruojantis iki spalio 10 d.: 30 Eur – už vieną dieną; 80 Eur – už visas tris dienas.

Užsiėmimai vyks galerijoje „Meno forma” (Savanorių pr. 166, II aukštas, Kaunas).

Daugiau informacijos: www.facebook.com/baltijostiltai.balticbridges/

Parašykite komentarą