„Apeigos orkestrui”: atrasti muziką iš naujo

„Apeigos orkestrui” – „tai muzika, susijusi ne tik su klausymu, bet ir dalyvavimu joje. Norisi sujungti skirtingus raiškos būdus tam, kad sustiprintume muzikos įspūdį”, – teigia Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovas Mindaugas Bačkus. Šią programą orkestras atliks festivalio „Permainų muzika” koncerte Klaipėdos koncertų salėje rugsėjo 30 d., penktadienį, 18.30 val. Projekto partnerė – Lietuvos kompozitorių sąjunga, su kuria bendradarbiaujant KKS pristato naujus lietuvių autorių opusus.

KKO_ foto_V_Petrikas1

Klaipėdos kamerinis orkestras. Vytauto Petriko nuotr.

Pirmojoje programos dalyje suskambės dviejų kūrinių premjeros. Tai specialiai šiam koncertui sukomponuotas Gintaro Sodeikos „Tettigonia Perdida” („Žiogas Paklydėlis”) fortepijonui ir styginių orkestrui. Kūrinio solo partiją paskambins kompozitoriaus sūnus, talentingas jaunosios kartos pianistas Joris Sodeika (fortepijonas).

G. Sodeikos kūryba pasižymi žanrų ir netikėtų idėjų įvairove. Jo kūriniuose sklandžiai dera įvairus nūdienos garsynas – nuo minimalizmo iki džiazo elementų ar nuorodų į populiariąją kultūrą. Svarbi kompozitoriaus kūrybos dalis – muzika teatrui, taip pat garso instaliacijos, tarpdisciplininiai projektai, hepeningai ir pan. Autorius savo kūrybą apibūdina kaip „akademinį techno” – savotišką tradicinių muzikos vertybių ir naujųjų technologijų derinį.

„Tettigonia Perdida” – tai žiogo paklydėlio apeiga-meditacija DADA tema. Šiais metais sukanka 100 metų, kai buvo paskelbtas DADA MANIFESTAS. Žiogas paklydėlis įsitikinęs, kad DADA tebėra gyvas ir aktualus… Pamedituokime DADA apeigą… ” – taip savo naują opusą komentuoja G. Sodeika.

Antroji premjera – Nijolės Sinkevičiūtės „Kryžkelės apeigos” violončelei solo ir styginiams. Jų solinę partiją pagrieš M. Bačkus. Pasak kompozitorės, „žmogus, esantis kryžkelėje, yra nesvarumo arba pereinamoje būklėje, virsme. Jame susikerta visos žemiškos ir dangiškos, šviesiosios ir tamsiosios jėgos”.

M_Backus_foto_V_Petrikas

Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovas, violončelininkas Mindaugas Bačkus. Vytauto Petriko nuotr.

Klausytojus turėtų suintriguoti teatrališkas Jurgitos Mieželytės opusas „Kaip genys eglę kirto”, suteiksiantis progą orkestrantams parodyti savo aktorinius gebėjimus.

Emocine koncerto kulminacija turėtų tapti žinomo britų kompozitoriaus Johno Tavenerio kūrinys „The Protecting Weil” („Apsauganti skraistė”), skambėsiantis antrojoje vakaro dalyje. Jo autorius teigia: „Mėginau apčiuopti bent nedidelę dalelę kone kosminės Dievo Motinos galios. Dievo Motiną kūrinyje vaizduoja violončelė, per visą kūrinį ji nė akimirkai nenustoja dainuoti. Styginius instrumentus galima įsivaizduoti kaip gigantišką jos nesibaigiančios giesmės išplėtimą.”

J. Tavenerio muziką palydės Vlado Šerstobojevo vaizdo projekcija. Solo violončelės partiją šiame kūrinyje išpildysiančio M. Bačkaus nuomone, „ši konceptuali kompozicija yra 45 minučių trukmės malda. Mane jis traukia savo simboliškumu, kuris suteikia muzikai naujų prasmių ir gilesnių pajautų”.

Šiuolaikinė ir senoji muzika jau seniai tapo svarbiais leitmotyvais M. Bačkaus muzikinėje veikloje. Ekspresyvia interpretacine maniera pasižymintis violončelininkas dažnai koncertuoja šiuolaikinės muzikos festivaliuose, atlieka premjerinius opusus, kartais juos inspiruoja. Dvi šio atlikėjo kompaktinės plokštelės („el cello” ir „Pas De Deux”) taip pat skirtos pastarųjų dešimtmečių – daugiausia lietuvių kompozitorių – kūrybai, kurios dalis jam ir dedikuota. Pradėjęs dirbti orkestro meno vadovu 2009 m. viename interviu jis kalbėjo: „Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovo pareigos man – galimybė įgyvendinti savo idėjas ir generuoti jas su bendraminčiais. Labai noriu, kad šis puikus kolektyvas atrastų muziką iš naujo, atrastų naujus būdus, kaip valdyti publikos emocijas.”

Klaipėdos koncertų salės informacija, parengė Loreta Narvilaitė

Leave a Reply