4-oji Maskvos bienalė "Perrašant pasaulius"
Mindaugas Klusas. Menininkai naujų pasaulių nekuria

2011-10-24

Praėjusį penktadienį lynojanti ir šąlanti Maskva Zurabo Ceretelio meno galerijoje priglaudė šiuolaikinio meno projekto "Estetika vs. Informacija. Vol. 2" parodą, kurią surengė Klaipėdos kultūrų komunikacijų centras (KKKC).

Bronė Neverdauskienė ir Monika Žaltauskaitė-Grašienė pristatė per Europą keliaujantį projektą "Absoliuti lygybė" ("Total Equality").

Menotyrininko, KKKC vadovo Igno Kazakevičiaus kuruojamos parodos dalyviai - Lietuvos, Latvijos ir Estijos kūrėjai. Projektas yra vienas Maskvos šiuolaikinio meno bienalės specialiųjų renginių. I.Kazakevičius mėgina išsiaiškinti, ar kūrinys kaip estetinis reiškinys gali prilygti informaciniam pranešimui, kitaip tariant, aktyviai, suprantamai, įdomiai, paveikiai perteikti estetinę informaciją.

"Maskvos bienalės kuratoriaus Peterio Weibelio žvilgsnis nukrypo į technologijas kaip universalią žmonijos kalbą, suprantamą moterims ir vyrams, krikščionims ir musulmonams, rusams ir kinams. Bet kuris menas - technologiškas, net jei autorius naudoja teptuką ar dažus. Jis teigė, jog menininkai naujų pasaulių nekuria, o tik "perrašo" juos, perdaro jau egzistuojančią kūriniją", - atidarydamas parodą kalbėjo lietuvių kuratorius. Šiame kontekste ir pristatomi septynių Lietuvos, Latvijos ir Estijos menininkų projektai.

Neužbaigta - įdomiau

Svajonė ir Paulius Stanikai į Maskvą atvyko tiesiai iš Paryžiaus, penktą valandą ryto, už kelionę nuo Domodedovo oro uosto iki Jurgio Baltrušaičio namų taksistui atseikėję pusantro tūkstančio rublių (apie 130 litų). Jie parodai parengė dvi skirtingų matmenų fotografijas ir du didelio formato įstiklintus piešinius. Stanikų projekto kūrinius susiejo "Skaistybės diržo" pavadinimas ir iš viduramžių papročių kildinama koncepcija. "Šiais darbais kalbame apie tai, kas leistina ir draudžiama, apie prievartą ir ištikimybę, apsimetinėjimą, melą", - LŽ teigė P.Stanikas. Menininkai dažnai piešia, fotografuoja, filmuoja patys save.

Svajonė ir Paulius Stanikai. Skaistybės diržas. Fragmentas

Jų darbuose išsiskleidžia ironija, pašaipa, skirtingų stilių "sąmyšis". Štai pigi, plakatinė fotografija pateikiama kaip sieninė freska. Iš personažų "skulptūrinės grupės" išsidėstymo, monumentalumo kyla įspūdis, jog stebi viduramžių drobę. O piešiniuose Stanikai nesibaimina parodyti, kokį "kelią nuėjo" piešėjų ranka, lape paliekami pirmieji brūkšniai, mėginimai. "Tai, kas neužbaigta, - visuomet įdomiau", - teigė Svajonė.

Keistų būtybių kariuomenė

Bronė Neverdauskienė ir Monika Žaltauskaitė-Grašienė pristatė per Europą keliaujantį projektą "Absoliuti lygybė" ("Total Equality"). Tai darbas, kuris teigia priešingai - žmonių lygiava yra neįmanoma. Salėje kyburiuoja beveik trisdešimt keistų, didelių objektų, primenančių vaikiškus šliaužtinius. Begalviai, bekojai, tuščiaviduriai kūnai kelia dvejopą įspūdį. Viena vertus, jie atrodo vienodi, unifikuoti lyg nuasmenintų būtybių kariuomenė. Tačiau kompiuterinio žakardo technika sukurtos odos imitacijos suteikia jiems savitumo. Šliaužtinukų etiketėse įrašyta bekompromisė begalvio personažo lemtis: "Dorothy. 2,5 mėnesiai. Namų šeimininkė", "Cindy. 2,5 mėnesiai. Nusikaltėlė, nuteista mirties bausme", "Victor. 7 mėnesiai. Pakvaišęs genijus, ginklo išradėjas". Projekto "Absoliuti lygybė" europinė premjera įvyko praėjusį birželį Švedijoje, Lulėjos šiuolaikinio meno bienalėje, sulaukė nemažai lankytojų dėmesio ir atsiliepimų nacionaliniuose Švedijos dienraščiuose.

J.Laiviui - tas pats

Juozas Laivys vienintelis į Maskvą iš Vilniaus vyko traukiniu. Jis parodos salėje išeksponavo tris "Kurmių baidykles". Smagiai jos skamba rusiškai - "pugalo"... Tokios naudojamos apie Plungę, o gal ir visame Žemaitijos regione. "Sparnuoti" plastiko buteliai apverčiami ir užmaunami ant stovo. Pagautas vėjo, butelis ima suktis ir daužytis į stovelį, baido tamsos gyventojus. J.Laivys LŽ teigė, kad perkeltos į ekspozicijų erdvę baidyklės netenka savo pirminės funkcijos, tampa parodos objektu. Jos tyko žiūrovų, medžioja jų dėmesį. Vienų veiduose gali perskaityti šypseną, kitų - nuostabą. J.Laiviui - tas pats. Tik kai lankytojas prisiartina ir ima pūsti į butelius, utilitarinė įrenginio paskirtis atkuriama. "Norėtųsi, kad šiuolaikinis menas būtų linksmesnis. Nemėgstu perdėto rimtumo, sausumo", - prisipažino J.Laivys.

Lazeriu per lašą

Gintas Gabranas. Kūrybos proceso fragmentas

Latvių menininkas Gintas Gabranas dalyvauja ne tik projekte "Estetika vs. Informacija. Vol. 2", bet ir pagrindinėje Maskvos bienalės parodoje "Perrašant pasaulius". Dizaino centre "Artplay" jo "tyrimo" objektais tapo kraujas, o čia - vanduo. Tamsioje patalpoje per kraujo arba vandens lašelį G.Gabranas praleidžia baltą lazerio spindulį. Nufotografuota projekcija tampa nuostabaus grožio paveikslu. "Sukurtus krauju vadinu "portretais", o iš vandens - "peizažais", - LŽ atskleidė latvis. Estų tapytoja Maarit Murka šiuo metu studijuoja kino meną, tad jos drobėse fotografijos tikslumu atkurti kadrai iš garsių ir kontroversiškų filmų - Andrejaus Tarkovskio "Stalkerio", Larso von Triero "Antikristo", daug diskusijų sukėlusios estų režisieriaus Veiko Ounpuu juodosios komedijos "Šv. Antano gundymai". Taip pat parodoje dalyvauja latvių videomenininkė Dacė Džerinia ir estas fotografas Denesas Farkasas.

Atgal Komentarai