Tekstai
Rūta Jakštonienė. Jauno stiklo idėjos

2008-12-28

Diena ir naktis| Inita Emane, Latvija

Šiais metais ketvirtą kartą vykstančio stiklo meno projekto „Vitrum Balticum“ devizas „Naujas ir jaunas“ (New and young“) yra tiesioginė nuoroda, pasak renginio kuratorės, dailėtyrininkės R. Kogelytės - Simanaitienės: „į jaunosios stiklininkų kartos pasirodymą, o taip pat ir į stiklo, kaip gana jaunos profesionalios dailės šakos atskleidimą Baltijos šalyse“. Bendros tarptautinės stiklo meno parodos Lietuvoje - naujas ir tikrai nedažnas reiškinys. Bet jų poreikį tiek stiklo menu besidomintiems, tiek šios srities profesionalams bei stiklininkystę studijuojančiam jaunimui, įrodo ir nemažas būrys projekto dalyvių (45 menininkai), ir gausiai lankomos parodos bei plati ekspozicinių erdvių lokalizacija: A. Žmuidzinavičiaus muziejus, Ryšių istorijos muziejus, VDA KDF galerija, Keramikos muziejus.

Tradiciškai startavęs Kaune, profesionalios lietuvių stiklininkystės lopšyje, „Vitrum Balticum“ parodų maratonas tęsiasi Kėdainiuose, Alytuje, Rygoje. Sausio mėnesį dalis stiklo trienalės ekspozicijos pristatoma Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro galerijoje. Po kameriniais fachtverko skliautais – konceptualią mintį, modernią stilistinę raišką, individualią autorinę techniką įkūnijantys Lietuvos, Latvijos, Estijos ir Suomijos menininkų darbai. Klaipėdos „Kultūrpolio“ galerijai ekspoziciją atrinkusi stiklo menininkė, viena iš  „Vitrum  Balticum“ projekto koordinatorių Indrė Stulgaitė minėjo, siekusi kuo išsamiau pristatyti novatoriškus idėjų aspektus, atsispindinčius  šiuolaikinėse stiklo technologijose. Eksponuojami darbai stebina drąsiais spalvų ir tonų eksperimentais, techniniais autorių įgūdžiais, leidžiančiais medžiagoje įkūnyti netikėčiausius sprendimus.

Klaipėdoje pristatomų lietuvių stiklo menininkų kūriniai: plaketės, skulptūrinė plastika pasižymi virtuoziška technika (J. Pociūtė), unikaliomis technologijomis (R. Kriukas, V. Gutauskas), abstrakčia asociatyvių vaizdų raiška (I. Stulgaitė). Šiuolaikinės technologijos leidžia naudoti įvairiausias stiklo apdirbimo galimybes, derinti jį su kitomis, iš pirmo žvilgsnio stiklui „negiminingomis“ medžiagomis: metalu, medžiu. Grafito ir stiklo derinys demonstruojamas Julijos Pociūtės kompozicijoje „Huzefakaju“. Technologija, kuomet degant stiklą, plaketėje išryškėja viena kitą dengiančios plokštumos, o neryškūs piešinio kontūrai susilydo į linijų, dėmių ir šešėlių dermę, Julijos kūrinius priartina prie grafikos ar fotografijos. Nedidelėse stiklo plaketėse, kartais ironiškai, o kai kada sentimentaliai, autorė pasakoja skirtingas skirtingų žmonių gyvenimo istorijas.  Plaketėse menininkė įkomponuoja veidrodžių fragmentus, kurie ne tik atspindi šviesą, bet ir konstruoja papildomas vaizdų konotacijas. Stikle užrašytomis minčių nuotrupomis, kaip ir veidrodžių detalėmis, autorė subtiliai ir įtaigiai kuria erdvę interpretacijoms.

Eksponuojami autorių iš Latvijos (D. Gudovskio, I. Emane, S. Bruže, A. Vesele, B. Gulbe) darbai, kalba apie tenykščių stiklininkų pomėgį spalviniams eksperimentams, minimalistinei plastinei raiškai. Latvių menininkės Anna Vesele kūrinys „Aklimirka“ – trys gelsvos, ažūrinės stiklo plaketės. Taisyklingos geometrinės formos, santūrus vientisas darbo koloritas rodo autorei artimą konstruktyvų meninį mąstymą. Eksponuojamos erdvėje, profesionaliai apšviestos plaketės tarsi sklendžia ore. Darbo įspūdį sustiprina, subtilią nuotaiką kuria šešėliais atsikartojantis kūrinių ažūrinių formų dekoro ritmas.  

Estų menininkės M. Saare darbuose skleidžiasi subtilūs ir lakoniški formos bei dekoro niuansai. Suomijos stiklo meną atstovaujantis J. H. Laakso eksponuoja vienspalvio balto matinio stiklo, antropomorfinių pavidalų, utilitarios paskirties indus. Pūsti ir pjaustyti, lieti, ir inkrustuoti, skirtingo stilistinio braižo kūriniai, ekspozicijoje atskleidė unikalias autorinio stiklo apdirbimo galimybes.

Prieš aštuonis metus startavusį projektą „Vitrum Balticum“ ketinama organizuoti ir toliau. Eksperimentinį, novatorišką stiklo meną propaguojantis renginys atspindi esmines Baltijos šalių stiklininkystės tendencijas, skatina autorinės stiklininkystės plėtotę. Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro galerijoje pristatyta tik dalis projekto darbų, tačiau pastarieji ryškiai įrodo, kad šiandien stiklas intensyviai vaduojasi tik iš utilitarią paskirtį turinčių  darbų sąvokos.

 

Kulturpolis.lt

Atgal Komentarai

 
Kiti:
 
Susiję:
 
Užsisakyk naujienas:
 
Paieška:
 
Naujienose  
Archyve  
Ieškoti:
nuo: iki:
 
 
Žymės