Tekstai
Šiuolaikinio meno centre - 15-oji Tarptautinė Vilniaus tapybos trienalė „Tapybos kontekstai“ (videoreportažas)

2013-06-18

Birželio 14 d. Šiuolaikinio meno centre (Vilnius) Lietuvos dailininkų sąjunga atidarė 15-ąją Tarptautinę Vilniaus tapybos trienalę „Tapybos kontekstai“.
XV Vilniaus tapybos trienalės Tapybos kontekstai akiratyje – tradicijų, naujų meninių idėjų ir tapybos kaita.
Tapybos kontekstai siekia pristatyti Lietuvos ir Baltijos šalių skirtingų kartų, regionų tapybos kontekstus, atspindinčius tradicijų ir šiandienos meno pokyčius bei naujovių paieškas. Parodoje dalyvauja 42 tapytojai iš Lietuvos ir 14 autorių iš artimų mums Baltijos šalių – Lenkijos, Vokietijos, Danijos, Švedijos, Suomijos, Estijos, Latvijos.

Tradicijų kontekstai. Ekspozicijoje šiuolaikinės tapybos situacijų kontūrai brėžiami retrospektyviai, pasitelkiant skirtingus kontekstus. Eksponuojami prieškario tapybos, Kauno meno mokyklos mokytojų ir mokinių, „Ars“ dalyvių Antano Samuolio, Viktoro Vizgirdos, Antano Gudaičio, Adomo Galdiko, Vlado Eidukevičiaus tapybos darbai suteiks galimybę sugretinti XX a. modernizmo tradicijų kūrėjų, visos dailės atsinaujinimo ieškojusių ne tik Vakarų Europos meno centruose, bet ir lietuvių liaudies mene, kūrinius su šiandienos tapybos darbais.

Vilniaus tapybos trienalių kontekstai. Ekspozicijoje į šiuolaikinės tapybos erdvę įterpiami 8-9 dešimtmečių tapybos kūriniai – nuo 1969-ųjų pradėtų rengti Vilniaus tapybos trienalių pradininko Jono Švažo bei Vinco Kisarausko, Valentino Antanavičiaus ir jaunesnės kartos tapybos reformatorių darbai. Nuo 1975 metų trienalėse atsirado ir laisvesnių tapybinės raiškos erdvių, į kurias su menininkais, turėjusiais tvirtą oficialų statusą, anot Alfonso Andriuškevičiaus, „įsiveržė visas būrys „mažųjų olandų“: tapytojų, dar vos teįsitvirtinančių oficialioje kultūros scenoje: Algimantas Kuras, Arvydas Šaltenis, Algimantas Švėgžda, Kostas Dereškevičius, Ričardas Povilas Vaitiekūnas, Linas Katinas“. Taip greta vyravusių ideologinių nuostatų atsiverdavo ir naujų meninių idėjų galimybės. Didesnę dalį trienalių kūrinių įsigiję dailės muziejai šiandien turi sukaupę išskirtines tapybos kolekcijas, leidžiančias atspindėti trienalių fragmentus, išskirtinių tapybos figūrų darbus - tapybą, ryškiausiai transformavusią lietuviškosios tapybos tradicijų sampratą.

Šiandienos tapybos kontekstuose - skirtingi tapybos žvilgsniai, akcentuojantys svarbiausias temas: kultūrinį kontekstą apimančias miesto, peizažo, gamtos išlikimo ar kitas globalias idėjas. Svarbios ir skirtingai interpretuojamos šiandienos menininko, žmogaus, idėjos. Architektūriniai parodos ekspozicijos sprendimai žiūrovui palieka laisvę sluoksniuoti temas, stebėti aktualiausias idėjas ar raiškos būdus. Plastiniu požiūriu ekspozicija neskirsto skirtingų kartų, užsienio šalių atstovų kūrinių, abstrakčių ar figūrinių raiškų. Ieškoma sprendimų pristatyti skirtingų dydžių, technikų kūrinius, videodarbus ir erdvinę tapybą. Parodoje atsiskleidžia plastinės raiškos įvairovė, tradicinės modernizmo, ekspresionizmo, abstrakcionizmo, daiktiškos tapybos, popmeno, gestiškosios tapybos ir abstrakcijų tendencijos. Greta koloristinės, ekspresyvios raiškos, stipri ir kryptis, inspiruota fotografijų estetikos, achromatinio kolorito. Nevengiantys masinės kultūros reiškinių įtakos, menininkai ieško tapybos ribų kontūrų ir juos užčiuopia. Lietuviškosios tapybos kryptis pratęsia arba joms disonuoja užsieniečių tapybos sprendimai. Jie įdomūs tiek dėl tapybos kalbos atnaujinimo, tiek ir dėl globalių idėjų raiškos: čia pasirodo figūros, peizažų motyvai, lingvistiniai ženklai, portretai ir autoportretai, fantastiniai ar psichodeliniai vaizdiniai, religiniai motyvai arba praeities tapybos inspiracijos. Abstrakcija ar konkretybė, menininko asmenybės, žmogaus tapatybės problematika, fantastinės, filosofinės, mitologinės, kultūros ar globalizacijos idėjos tebėra svarbios ir lietuvių tapytojų, ir Baltijos šalių menininkams.

Tapybos kontekstus papildys edukacinės programos, šiuolaikinių tapybos kūrėjų filmų retrospektyva (rež. Juozas Matonis ir Vytautas Damaševičius) ir dvi lydinčios parodos: Antano Martinaičio retrospektyvinė tapybos paroda Tapybos paviršiai (LDS galerija „Arka“, nuo birželio 14 d.) ir Algio Skačkausko tapybos paroda Kasdienybės mitai (LDS Pamėnkalnio galerija, nuo birželio 26 d.).

Kuratorė - Nijolė Nevčesauskienė

Paroda veiks iki rugpjūčio 18 d.

Skaistės Kazarauskaitės nuotraukos

Kulturpolis.lt

Atgal Komentarai

 
Kiti:
 
Susiję:
 
Užsisakyk naujienas:
 
Paieška:
 
Naujienose  
Archyve  
Ieškoti:
nuo: iki:
 
 
Žymės