Tekstai
Dainora Remeza. Apie panašumus tarp skirtumų – „Išsiskyrimas“

2012-01-12

Tai iranietiškas filmas, nors pretenduojantis į holivudinį pastatymo garantą.  Ne apie skirtumus kalbėti, bet panašumus jau bene tapo įprastu užmoju tarpkultūrinėje meno terpėje. Natūralius. Įgimtus,  įgytus ar kintančius. Yra kaip yra. Visi mes panašūs iki skirtumų, kuriuos subrandina aplinkos padiktuoti laisvių parametrai. Ir štai, ten kur baigiasi skirtumai, apstu ir pažinimą skatinančių kultūros savitumų, juk vis dėlto filmas yra iranietiškas.

Kaip deklaruoja filmo režisierius Asghar Farhad, filmu jis žiūrovą provokuoja klausimams, neva šiandien kasdienybėje ir taip per daug atsakymų. O klausimų čia kiekvienam iškilti gali pačių įvairiausių –  padiktuotų socialinės, ekonominės, religinės, kultūrinės ir tarpasmeninės aplinkos.

Taigi filmo pirmoji scena pažįstama – pora skyrybų procese. Priežastis – Simin (Leila Hatami) pagaliau pasitaikė galimybė palikti šalį vardan geresnio gyvenimo svetur. Tuo tarpu Hodjat (Shahab Hosseini) tam nepritaria, antai, jo priedermė yra būti su Alzhaimeriu sergančiu tėvu.  Jie turi paauglę dukrą. Taigi ar pirmasis klausimas – kuri aplinka augti jai būtų parankesnė? Ar – nejau skyrybų problema kyla dėl vyro nesutinkančio palikti seno tėvo? Deja, čia įvyksta ideologinė poros sankirta. Tradicijos prieš liberalumą (modernumą). Šios sankirtos pavyzdžiai ir sudaro filmo pagrindą.

Žmona palieka namus, vyras priverstas samdytis žmogų galintį prižiūrėti tėvą. Šiai pareigai pasisiūlo moteris, slepianti nėštumą bei prašanti tai laikyti paslaptyje nuo jos sutuoktinio. Ir čia darkart konfrontuoja modernizmas su tradicijų paisančiu gyvenimo suvokimu, kuriame pagrindinė rolė – religijai. Seno vyro priežiūra šiai moteriai yra religinis klausimas.

Tolimesnius filmo įvykius filme išprovokuoja emocijos. Hodjat grįžęs namo randa iš lovos iškritusį savo tėvą, tuo tarpu grįžta prižiūrėti turėjusi moteris. Emocijos vyrui padidėja ir neradus pinigų tam tikroje vietoje, jis grubiai išstumia moterį iš namų, nepaisydamas šios priesaikų, kad ji to nedarė. Šios grubios scenos liudininke buvo vienuolikos metų duktė Termeh.

Po kurio laiko Hodjat sužino, kad moteris neteko kūdikio. Kas išprovokavo šią nelaimę? Ar tai dėl grubaus jo elgesio? Jam gresia teisiniai nemalonumai. Juolab, jei šis žinojo apie samdinės nėštumą.
Įvykį stebėjusi paauglė Termeh tampa tolimesnių įvykių stebėtoja ir nebyli tėvo tardytoja. Jai už viską svarbiausias – moralinis teisingumas. Tuo tarpu tėvas negali išvengti dukros įžvalgų  ir perkelia atsakomybę tiesai ant dukros jausmų ir sąžinės. Ji priversta rinktis – tėvas ar tiesa. Pasirenka tėvą.

Skirtingas žmonių klases filme skiria ne ekonominės aplinkybės (nors jos čia egzistuoja), tačiau kultūrinės: vieni griežtai laikosi tradicijų, moralinių dogmų, o kiti vadovaujasi liberaliu modeliu. Kūdikio netekusi moteris negali įvardinti persileidimo priežasties, mat tuo galėjo tapti keli įvykiai (nors ir susiję su Hodjat namais). Net ir spaudžiama finansinių jos vyro įsipareigojimų naštos, tenkančių atlaikyti visai šeimai, vis dėlto ji atsisako tolimesnio tyrimo bei finansinio žalos atlygio.

Fabula viso filmo metu nesitraukia nuo poros skyrybų klausimo bei su kuriuo dukrai bus geriau gyventi. Finalinėje scenoje jai suteikiama teisė rinktis. Teisė, o verčiau prievolė, dramą išgyvenančiai jaunai merginai.

Ir nors filmo pradžioje galėjo pasirodyti, jog pora atstovauja dvi skirtingas šiandieninio Irano gyventojų puses – liberalųjį ir tradicinį, vis dėlto įvykių eiga demaskuoja Hodjat kaip liberaliojo gyvenimo modelio propaguotoją. Tad be finalinio filmo taško, režisierius padeda daugtaškį su kuriuo žiūrovui dar daugiau klausimų.

Filmas palankiai vertinamas tiek Irane, tiek Europoje bei už Atlanto. Jis tapo bene populiariausiu praėjusių metų festivalių svečiu, pritraukusiu mases žiūrovų ir pelnęs gausybę apdovanojimų. Yra netgi nuomonių, jog filmo kūrėjai jau gali tiesti rankas ir į „Oskaro“ statulėlę. Sveiki atvėrę Viduriniųjų Rytų kino pramonės duris!

Filmas buvo rodomas Tarptautinio Kauno kino festivalio metu. Kino teatruose šis filmas pasirodys nuo vasario 24 dienos.

Kulturpolis.lt

Atgal Komentarai 4

Kiti:
 
Susiję:
 
Užsisakyk naujienas:
 
Paieška:
 
Naujienose  
Archyve  
Ieškoti:
nuo: iki:
 
 
Žymės