Užsienio naujienos
Vojerizmu dvelkiantys Diana Arbus darbai – dviejose parodose

2009-06-02

Praėjus 38-eriems metams po to, kai garsioji fotomenininkė Diana Arbus (Diane Arbus) savanoriškai atsisveikino su gyvenimu, jos prieštaringai vertinamos fotografijos vienu metu bus eksponuojamos net dviejuose miestuose – Londone ir Velso sostinėje Kardife.

Prieš beveik 40 metų, kaitrią 1971-ųjų vasaros dieną, kol jos meilužis kurorte ilsėjosi su žmona, viena dukra (tuomet 26-erių Dun) buvo Paryžiuje, o kita dukra (tuomet 17-kos Eimė) svečiavosi Masačiusetso valstijoje, D. Arbus išgėrė raminamųjų ir pilnoje vonioje vandens susipjaustė riešus. Tuo metu 48-erių fotomenininkė buvo savo karjeros viršūnėje. Ji buvo laikoma psichologinės fotografijos pradininke. Groteskiškas, net gąsdinančias – jos fotografijas atpažįstamos ir šiomis dienomis.

Tiems, kurie taip ir neturėjo progos susipažinti su fotomenininkės kūryba, siūlomos iškart dvi jos darbų parodos. Timočio Teiloro (Timothy Taylor), kuris yra oficialus jos palikimo tvarkytojas Europoje, galerijoje Londone jos darbai kabės iki birželio 27-osios, o Nacionaliniame Kardifo muziejuje jie bus nuimti tik rugpjūčio 31-ąją. Abi parodos jau atidarytos lankytojams.

D.Arbus (tikroji pavardė Nemerov) gimė 1923-aisiais žydų šeimoje Niujorke. Augdama itin turtingoje šeimoje, Diana labai kentėjo nuo turtuolės etiketės, kurią jai „klijuodavo“ bendraamžiai. Vaikystėje ir paauglystėje pergyvenusi nemažai sielvarto, vėliau moteris šią savo patirtį išreiškė mene.

Jos fotografijų personažai – neretai atstumti, visuomenėje netoleruojami žmonės. Prieš prašydama leidimo juos fotografuoti, D. Arbus ilgai palaikydavo su jais ryšį, net susidraugaudavo. Pavyzdžiui, gigantiško ūgio Edį Karmelį (Eddie Carmel) ji nufotografavo tik po dešimties metų jų draugystės. Nenuostabu, kad daugelio jos fotografijų pavadinimuose figūruoja tokios frazės kaip „jos miegamajame“ arba „jo namuose“. Dėl šio kūrybos ypatumo D.Arbus ne kartą kritikų buvo kaltinama vojerizmu –itin artimu kitų žmonių privataus gyvenimo stebėjimu.

Skiriamuoju D.Arbus fotografijų bruožu galima laikyti ir personažų pozavimą – visi herojai žiūri tiesiai į objektyvą, aiškiai suvokdami kas vyksta. D.Arbus meilužis Marvinas Israelis (Marvin Israel) po jos mirties pastebėjo: „Nuotrauka kaip tokia jai nebuvo brangiausias daiktas. Kur kas brangesnė Dianai buvo patirtis, nuotykis. Fotografiją ji pasilikdavo kaip trofėjų, šio nuotykio prisiminimą ar tam tikrą prizą.“

Paskutinė grandiozinė D.Arbus darbų paroda simbolinių pavadinimu „Paslapties atskleidimas“ („Revelations“) buvo surengta 2003-aisiais San Francisko šiuolaikinio meno muziejuje. Vėliau paroda keliavo po pasaulį ir apsilankė didžiausiuose pasaulio muziejuose, tarp jų ir Niujorko Metropoliteno muziejuje (2005-aisiais).

Garsiausia ir originaliausia 20-ojo amžiaus moteris fotografė įmažinta ir kine. 2006-aisiais jos gyvenimo istorija buvo paversta filmu „Kailis“ („Fur“), kuriame pagrindinį vaidmenį atliko Nikolė Kidman (Nicole Kidman).

Daugiau informacijos apie abi parodas galima rasti jas eksponuojančių muziejų interneto svetainėse: www.timothytaylorgallery.com ir www.museumwales.ac.uk/cy/cardiff.

Parengta pagal užsienio spaudą
http://www.telegraph.co.uk/culture/art/photography/5250229/Diane-Arbus-a-flash-of-familiarity.html

Nuotraukos panaudotos iš:

www.saintelizabethstreet.blogspot.com
www.jpgmag.com
www.artphotogallery.org
www.thewivenator.wordpress.com
www.blog.photoshelter.com

Daugiau užsienio naujienų galite rasti ir šiose rubrikose:

Literatūra >>
Scenos menai >>
Kinas >>
Fotografija >>
Dizainas ir Architektūra >>
Industrijos >> 

 

Atgal Komentarai

 
Kiti:
 
Susiję:
 
Užsisakyk naujienas:
 
Paieška:
 
Naujienose  
Archyve  
Ieškoti:
nuo: iki:
 
 
Žymės