Užsienio naujienos
Afrikiečių menininkas „aprengė“ Trafalgaro mūšio simbolį ir uždarė jį į butelį

2010-06-02

Praėjusią savaitę vadinamoje ketvirtojoje kolonoje (the Fourth Plinth) Londono Trafalgaro aikštėje atsirado nauja puošmena – butelyje „įkalintas“ menininko Jinkos Šonibario (Yinka Shonibare) kurtas laivelis. Kūrinys, kurio bures puošia tradiciniai afrikietiški raštai (autoriaus protėviai kilę iš Nigerijos), šioje garbingoje vietoje pakeitė garsiojo menininko Entonio Gormlio (Anthony Gormley) gyvųjų skulptūrų projektą, kurio metu ant kolonos po vieną valandą stovėdavo vis kitas savanoris (viso jų buvo 2400). 

Tik spėjęs atsidurti ant ketvirtosios kolonos, J.Šonibario kūrinys sukėlė nemenką ažiotažą. Juk laivelis butelyje yra miniatiūrinė Trafalgaro mūšio laimėtojo admirolo Horacijaus Nelsono (1758-1805) laivo kopija. Šiuo laivu 1805-ųjų spalio 21-ąją admirolas plaukė į kovą su jungtine prancūzų ir ispanų armija. Nepalikdamas žiūrovams erdvės spėlionėms, autorius J.Šonibaris kūrinį pavadino „Nelsono laivu butelyje“ („Nelson‘s Ship In a Bottle“ – anlg.). Tačiau kritikams užkliuvo laivelio burės, išmargintos specifiniais afrikiečių raštais – šis stilius būdingas visai J.Šonibario kūrybai. Paklaustas, kodėl laivo burėms pasirinko tokį motyvą, autorius nedvejodamas atsakė, kad norėjo atkreipti dėmesį į tai, kaip dešimtys skirtingų tautų sugeba gyventi drauge vienoje žemėje. Be to, jis norėjęs priversti britus susimąstyti, kaip šiuolaikinėje Anglijoje sekasi gyventi tautinių mažumų atstovams. Jis sakė nesugalvojęs geresnio būdo provokacijai kaip tik tautiniais afrikiečių motyvais išpuošti nacionaliniu Jungtinės Karalystės simboliu tapusio laivo bures. Kita vertus, meno kritikai pastebi, kad per pastaruosius 20 metų Anglijoje, o ypač Londone, įvyko fenomenalus demografinis pokytis, kai šalį užplūdo emigrantai iš daugelio šalių, tad naujųjų gyventojų susirūpinimas savo gyvenimo kokybe ir teisėmis atrodo natūralus.

J.Šonibaris taip pat atkreipė dėmesį į tai, kad tarpkultūrinio dialogo poteksčių reikėtų ieškoti ir pačioje burės medžiagoje. Esą ši medžiaga – tai olandiškos kilmės drobė, kuri šiuo metu Europoje naudojama tautiniams afrikiečių rūbams siūti. Be to, menininkas ją perka Londono Brikstono turguje, o jis nuo seno garsėja kaip vieta, kurioje drauge sueina visų tautybių Londono gyventojai.
J.Šonibaris (g. 1962 m.) yra šiuolaikinio Anglijos meno atstovas, kuris save vadina tipiniu dviejų kultūrų suformuotu žmogumi. Gimęs Anglijos sostinėje, trejų metukų jis su šeima išsikraustė į Afrikos valstybę Lagosą. Vėliau jis vėl grįžo į Londoną mokytis aukštojoje meno mokykloje, kuri šiuo metu vadinasi Centriniu Sent Martinso meno ir dizaino koledžu. Vėliau jis studijavo Goldsmiths koledže, kur tapo garsiojo menininkų kolektyvo „Jaunieji britų menininkai“ („Young British Artists“ – angl.) nariu. Šiuo metu Londone gyvenantis menininkas pastaruosius dešimt metų kūryboje itin koncentruojasi ties kolonializmo ir postkolonializmo įtaka šiuo metu vykstančiam globalizacijos procesui. J.Šonibaris savo kūryboje gvildena tokias temas kaip rasinis ir klasinis identitetas. Tam jis naudoja labai platų spektrą žanrų – tapybą, skulptūrą, fotografiją, o pastaruoju metu ir videomeną bei performansus. 2004-aisiais jis buvo nominuotas Ternerio premijai (Turner Prize), eksponavo darbus Venecijos bienalėje, o taip pat ir didžiausiuose pasaulio muziejuose. Žinomiausiu jo kūriniu, kuris padėjo J.Šonibariui įsitvirtinti tarptautinėje meno arenoje, laikoma 2002-aisiais sukurta instaliacija „Aukštuomenės ir kriminalo pokalbis“ („Gallantry and Criminal Conversation“ – angl.), kuriame apnuoginamas aukštuomenės moralinis nuosmukis.

Tai, kad afrikiečio modifikuotas „Nelsono laivas butelyje“ atsirado itin svarbioje britams vietoje, dar kartą įrodo, kad konservatyviesiems Anglijos gyventojams atėjo laikas susimąstyti apie tautos identitetą ir sparčius jo pokyčius.

Pastaraisiais metais ši vienintelė tuščia kolona ir keturių esančių Trafalgaro aikštėje retai  likdavo tuščia, nes ją buvo leista atiduoti meninei išraiškai demonstruoti. 2005-aisiais startavo besikeičiančių parodų ciklas. Pirmasis kolonoje pasirodė skulptoriaus Marko Kvino (Marc Quinn) sukurtas 3.6 metrų aukščio marmurinis menininkės Elison Laper (Alison Lapper) torsas, kuris svėrė 13 tonų. Be rankų gimusią dailininkę vaizdavęs kūrinis vadinosi „Nėščia Elison Laper“ („Alison Lapper Pregnant“ – angl.). 2007-aisiais buvo atidengtas Tomo Šiutės (Thomas Schütte) kūrinys „Paukščių viešbutis“ („Hotel for the Birds“ – angl.) – spalvoto stiklo instaliacija, kurios dydis siekė 5x4.5 metro. 21 aukšto pastato modeliui sukonstruoti buvo išleista 270 tūkstančių svarų sterlingų (apie 1,08 milijono litų). Abiejų kūrinių atsiradimą ant kolonos finansavo Londono savivaldybė.

Galiausiai, priešpaskutiniu čia eksponuotu gyvuoju kūriniu tapo jau minėtoji E.Gormlio instaliacija „Vienas ir kitas“ („One & Other“ – angl.). Pagal autoriaus sumanymą, nuo 2009-ųjų liepos 6 d. iki tų pačių metų spalio 14 d. ant kolonos vienas kitą keitė specialiai iš savanorių atrinkti eiliniai britai. Žmonės į koloną lipo 24 valandas per parą, kolona buvo aptverta vielos tvora, dalyvius saugojo šeši apsaugos darbuotojai.

Kolona buvo pastatyta 1841-aisiais, ir ją turėjo papuošti karaliaus Viljamo IV skulptūra. Tačiau dėl lėšų stygiaus projekto teko atsisakyti. 1858-aisiais čia atidengta garsiojo mokslininko, imunologijos pradininko Edvardo Dženerio (Edward Jenner) skulptūra, tačiau po ketverių metų ji buvo perkelta į Kensingtono sodus, nes jos atsiradimą Trafalgaro aikštėje užprotestavo anuo metu stiprus kovotojų su žmonių vakcinacija judėjimas. Vėliau ištisus dešimtmečius nebuvo apsispręsta kokio monarcho ar kariuomenės veikėjo skulptūra yra verta šios garbingos vietos. Nuo 1999-ųjų čia trumpai būdavo eksponuojami menininkų darbai, tačiau oficialiai atiduoti koloną menininkų poreikiams nuspręsta tik 2005-aisiais.
 
Parengta pagal užsienio spaudą:
http://www.guardian.co.uk/artanddesign/2010/may/25/black-artists-yinka-shonibare-fourth-plinth

Foto:
http://commentisfree.guardian.co.uk/lapper.jpg
http://farm1.static.flickr.com/28/98057436_e911376da7.jpg
http://s0.geograph.org.uk/geophotos/01/03/07/1030760_016724c6.jpg
http://lookintomyowl.com/
http://www.sierraexpressmedia.com/
http://i.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/
http://qfichennai.files.wordpress.com/2008/06/16-c.jpg

 

Atgal Komentarai

 
Kiti:
 
Susiję:
 
Užsisakyk naujienas:
 
Paieška:
 
Naujienose  
Archyve  
Ieškoti:
nuo: iki:
 
 
Žymės